לאחר העימות הטלוויזיוני בו טראמפ הביס את ביידן בסקרי דעת הקהל, ופרישת נשיא ארצות הברית המכהן מהמירוץ, הודיע ביידן כי הוא יתמוך בסגניתו, קמלה האריס, במירוץ לנשיאות. "מוקדם מדי לדעת מה ההבדלים בין השניים ביחסם לישראל", אומר ל"חדשות כיפה" דוקטור יואב פרומר, ראש המרכז לחקר ארצות הברית באוניברסיטת תל אביב, "על פניו אין כל כך הבדלים, אך בדרך כלל כל סגן מיישר איזה קו עם הנשיא עצמו".

"עכשיו זאת התקופה שנגלה מי היא"

"היא אפילו לא הספיקה לסיים קדנציה שלמה בסנאט לפני שביידן שלף אותה", מזכיר פרומר וטוען כי התקופה הקרובה היא הזמן שבו "נגלה מי היא". "בגדול היא בבסיס הקונצנזוס של המפלגה הדמוקרטית שלמרות שהולך ומשתנה כל הזמן, היא אמרה את כל הדברים הנכונים על ישראל".

צילום: Yossi Zamir/Flash90

קמלה הבינה את "הרגש האנושי העומד מאחורי ההפגנות"

בשנת 2017 נשאה נאום בועידת AIPAC בו ציינה כי היא מאמינה שישראל לעולם לא צריכה להיות נושא למחלוקת מפלגתית, וכל עוד היא סנאטורית, היא תעשה כל שביכולתה להבטיח תמיכה דו-מפלגתית רחבה בביטחון ישראל ובזכותה להגנה עצמית. עם זאת, על ההפגנות האנטי ישראליות בקמפוסים, על אף שדחתה חלק מטענות המפגינים, בראיון למגזין THE NATION, הבינה "את הרגש האנושי העומד מאחוריהם".

"היא הביעה דאגה למחיר של הרג האזרחים במלחמה והדגישה את זה הרבה", מסביר פרומר, "בשביל הקהלים הדמוקרטיים. היא הולכת כרגע על חבל דק, והיא תצטרך לא לעצבן את הצעירים הפרוגרסיביים, תצטרך לנסות לאזן ביניהם, ויכול להיות שהיא תגיד דברים שלא הכי ימצאו חן בעיני הישראלים, אך לא הייתי מתרגש מזה יותר מדי, היא פשוט צריכה להלהיב מחדש את הקהילה שיש לה אימפטיה לצד הפלסטיני יותר, וייתכן וזו התחלה של טרנספורמציה של המפלגה הדמוקרטית, עם גישה יותר ספקנית וביקורתית לישראל".

גל של אנטישמיות ברחבי העולם בעקבות המלחמה, צילום: Jesus Salas Dual,Shutterstock

"הרבה ישראלים עושים לה עוול"

על החשש בישראל ממועמדותה, מרגיע דוקטור יואב פרומר וטוען כי הרבה ישראלים עושים לה עוול, זאת משילוב של גזענות ומיזוגניה. "הסביבה שלה היא קליפורניה, שם יש לובי יהודי וציוני לא קטן, גם בעלה הוא כזה, צריך לזכור, זה חשוב שבעלה הוא יהודי. החיבור האמיתי שלה דרך בעלה לקהילה היהודית, מעורר אצלה חשיבות דאגה. אני לא יודע כמה הוא מעורב פוליטית".

הקמפיין שלה, מנבא פרומר, ככל הנראה יציג אותה לקהל האמריקאי כ"שומרת החוק והסדר", מתוקף היותה תובעת ראשית קשוחה ששלחה הרבה אנשים לכלא. "כבר טיפלתי בפושעים כמוהו", התייחסה לטראמפ בעצרת הבחירות הראשון שלה.

ביידן וקמלה האריס, צילום: DT phots1,Shutterstock

האריס נעדרה מנאום נתניהו אמש, האם הייתה בזאת אמירה?

"תראה", הוא נאנח, "אי אפשר לייפות את זה: חלק גדול מהדמוקרטים שונאים את נתניהו. אני לא יודע אם היא נמנית איתם, אך מעמד נתניהו בארה"ב הוא רע מאוד. הרפובליקאים הזמינו אותו ככלי פוליטי כדי להביך את ביידן ולפגוע בדמוקרטים, כך עשו גם ב-2016 כדי שייכנס באובמה. אין ספק שבקרב החברה שמיוצגים בבית הנבחרים יש אהדה מאוד גדולה, אך אני כותב וחוקר את זה כבר תקופה, הרבה הרבה צעירים אוונגליסטים מתחת לגיל 30 כבר לא שם".

" type="video/youtube" />

ישראל כבר לא מעניינת אותם?

"ישראל כבר פחות מעניינת אותם. אנחנו לוקחים משהו מובן מאליו שהוא כבר לא מובן מאליו בהכרח. הצעירים הרבה יותר אפטיים לישראל. אנחנו מסתנוורים ממחיאות הכפיים, אך הבנים שלהם, לא יהיו שם בשבילנו במלחמה שייתכן ותהיה בעוד 10 או 15 שנים. נתניהו מתעלם מזה או לא מודע לזה".

"מאז הפרישה של ביידן, הסקרים הראו קפיצה להצבעה לדמוקרטים", אומר פרומר, "ייתכן וזה שפרישת ביידן תחזור לטראמפ, שכרגע עדיין מוביל בסקרים, בבומרנג. ייתכן ונחזה בצדק פואטי - טראמפ, השוביניסט הגדול שכמותו לא היה, שלא הפסיד לקלינטון בזמנו, ייאלץ להפסיד לאישה אחרת".