פרישתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מהמירוץ לנשיאות הבאה, עוררה סערה מצד אחד, והקלה גדולה עבור הדמוקרטים מאידך. הלילה (ה') הוא פנה בנאום ארוך לאומה, והסביר את החלטתו: "נהיה ברור בשבועות האחרונים שעלי לאחד את המפלגה שלי". זאת על רקע הקולות הרמים מתוך המפלגה שקראו לו לפרוש ולפנות את מקומו לצעירים ממנו.

עם זאת, ביידן ציין כי "אני מאמין שהרקורד שלי כנשיא וכמנהיג הפך אותי לראוי לכהונה שנייה, אבל שום דבר לא יכול לעמוד בפני הצלת הדמוקרטיה שלנו, כולל השאיפות האישיות שלי. לכן החלטתי שהדרך הכי טובה קדימה היא להעביר את הלפיד לדור החדש, זו הדרך הטובה ביותר לאחד את האומה שלנו. יש זמן ומקום כעת לקולות חדשים וטריים, קולות צעירים".

"אמשיך לעבוד כדי לסיים את המלחמה בעזה"

הוא המשיך והדגיש "אני אוהב את המשרד הזה, אבל אני אוהב את המדינה שלנו יותר. הדמוקרטיה בסכנה, וזה חשוב יותר מכל תפקיד וכל תואר. לא מדובר כאן עליי, מדובר עלינו, על העתיד שלנו". עם זאת, הבהיר הנשיא כי הוא מתכוון להמשיך ולמלא את כל חובותיו כנשיא בצורה הטובה ביותר: "נמשיך לעצור את פוטין שמנסה להשתלט על אוקראינה, נמשיך לחזק את ברית נאט"ו. נמשיך לעבוד עם בעלות בריתנו. אמשיך לעבוד כדי לסיים את המלחמה בעזה, להשיב את כל החטופים הביתה ולהשיב את השלום למזרח התיכון", התחייב.

הנאום של ביידן נערך שעות בודדות לאחר נאומו של נתניהו בקונגרס האמריקני. במהלך הנאום, שזכה לתשואות רבות, הודה נתניהו לנשיא ביידן על תמיכתו בישראל, ועל ביקורו בארץ: "עשה מאמצים בלתי נלאים למען החטופים". היום עתידים שני המנהיגים להיפגש.

ביידן ונתניהו, צילום: Miriam Alster/FLASH90

קמלה האריס לנשיאות

בהמשך הנאום חזר על תמיכתו בסגניתו, קמלה האריס, כממלאת מקומו כמועמדת המפלגה: "בעוד מספר חודשים, ארצות הברית תבחר את מסלולה לשנים הקרובות. אני רוצה להודות לסגנית הנשיא קמלה האריס. היא חזקה, היא מסוגלת. חבריי האמריקנים, זו הייתה הזכות החשובה והגדולה ביותר בחיי לשרת אתכם. אני נתתי את ליבי ונשמתי עבור המדינה שלנו, והתברכתי כל פעם באהדתכם".

ביידן וקמלה האריס, צילום: DT phots1,Shutterstock

" type="video/youtube" />