בחודש אייר האחרון, אחרי שהקים ועדה שבחרה ברב מאיר כהנא, הרב יעקב אריאל הודיע כי הוא מחזיר לבצלאל סמוטריץ' את המנדט. החזרת המנדט נבעה בעקבות ערעור על החלטות הוועדה, והוצאת פסק של הרב דב ליאור - חבר נשיאות הוועדה - שמותר לכל מועמד להתמודד. סקר שערך מכון דיירקט פולס עבור עלון "מצב הרוח" בדק מה חושב הציבור הדתי-לאומי על הסאגה הארוכה.

רוב מוחלט השיבו כי הסאגה פוגעת במעמד הרבנות

מהסקר עולה כי לדעת 70 אחוזים השר סמוטריץ' חייב לעמוד בהצהרתו ולתמוך בפומבי במועמדותו של הרב מאיר כהנא שנבחר על ידי הועדה, וכן 73 אחוזים מהמשיבים מצפים מהרבנים שהתמודדו בוועדה ולא נבחרו לכבד את התחייבותם שלא להתמודד. מהסקר עולה עוד כי 83 אחוזים סבורים כי הפרת ההתחייבות המוסכמת על ידי הרבנים המתמודדים פוגעת במעמדה של הרבנות הראשית.

הרבנים שמעוניינים להתמודד על התפקיד מול הרב כהנא והציגו את מועמדותם בוועדה הם הרב מיכה הלוי והרב אליעזר איגרא, ונציין כי בשאלה המקדימה לסקר הושמט עניין החזרת המנדט של הרב אריאל לסמוטריץ'. בפסקת הפתיחה נכתב כי "כמה מועמדים שלא נבחרו מנסים כעת לחזור בהם מהתחייבותם לוועדה ולהתמודד עצמאית, בטענה שהחלטות הוועדה בטלות. בתגובה, פרסם הרב יעקב אריאל מכתב הבהרה כי החלטות הוועדה תקפות ומחייבות" ללא אזכור האירוע.

נדגיש כי אחרי המכתב הראשוני בו בוטלה הבחירה ברב כהנא הרב אריאל פרסם מכתב נוסף לחברי הוועדה, בו הוא כותב באופן אישי כי "גם במכתבי האחרון אין חזרה מהחלטה זו שהתקבלה בוועדה המורחבת" ולצד זאת מבהיר את הסיבות בגינן החזיר את המנדט לשר.

למעלה משמונים אחוזים סבורים הרבנות הראשית חשובה או חשובה מאוד

מהסקר עולה עוד כי הציבור הדתי לאומי רואה חשיבות רבה במינוי רב ציוני ששירת בצה"ל לרב הראשי. 58 אחוזים מהמשיבים סוברים שהכרחי שלרב הראשי יהיה רקע צבאי ורבע מהמשיבים סבורים שרצוי שיהיה לו רקע צבאי. הסקר אף בדק את מידת הרלוונטיות והחשיבות שהציבור הדתי לאומי מייחס לרבנות הראשית, ועולה ממנו כי למעלה משמונים אחוזים סבורים הרבנות הראשית חשובה או חשובה מאוד.

הסקר המלא וכלל השאלות יפורסם בעלון "מצב הרוח" בשבת הקרובה

" type="video/youtube" />

(הרב כהנא אחרי הבחירה)