מרק כתום הוא מהמנות האהובות במטבח הישראלי, בעיקר בגלל הקלות שבהכנתו. אבל האם ידעתם שיש נוסחה מדויקת ליצירת המרק הכתום המושלם? נכון שבגדול אפשר פשוט לזרוק הכל למרק, אבל כמי שפעם נכווה עם מרק בטעם גזר במקום מרק כתום, אפשר להגיד שהנוסחה הזאת נכתבה בדם.

1. דלעת: 40%
2. בטטה: 30%
3. גזר: 20%
4. תפוח אדמה: 10%

ועכשיו להסבר:

דלעת (40%)
הדלעת היא הכוכבת האמיתית של המרק הכתום, ולכן מגיעה לה הבמה המרכזית. היא מעניקה את הצבע הכתום העשיר והעמוק שכולם מחפשים. הטעם המתוק והאדמתי שלה מהווה את הבסיס לפרופיל הטעמים של המרק. יתרה מזאת, הדלעת מספקת מרקם קרמי שהוא המפתח למרק מוצלח. האחוז הגבוה הזה מבטיח שהמרק ישמור על אופיו ה"כתום" המובהק, גם כשמוסיפים את שאר המרכיבים.

בטטה (30%)
הבטטה היא ללא ספק המרכיב הסודי שמקפיץ את המרק. היא מוסיפה מתיקות עמוקה יותר ומעניקה לטעם עומק נוסף. הבטטה גם עוזרת להסמיך את המרק ולהעניק לו מרקם קטיפתי במיוחד.

גזר (20%)
הגזר מעמיק את הצבע הכתום ומוסיף שכבה נוספת של מתיקות טבעית. הטקסטורה הייחודית שלו, השונה מעט מזו של הדלעת, תורמת למורכבות המרקם של המרק. בנוסף, הגזר עשיר בבטא-קרוטן, מה שהופך את המרק לא רק טעים אלא גם בריא יותר.

תפוח אדמה (10%)
תפוח האדמה פועל כמעין מקשר בין כל המרכיבים, ומסייע ביצירת תחושה קרמית בפה. בנוסף, הטעם הניטרלי שלו מאזן את המתיקות של שאר הירקות, מה שמונע מהמרק להיות מתוק מדי.

איך לתבל מרק כתום מושלם

כמו בכל תבשיל גם פה תיבול נכון יכול להעיף לכם את המרק לפסגות חדשות. התחילו עם בסיס של מלח ופלפל שחור טחון טרי. אוהבים מרק יותר צהבהב? הוסיפו כף כורכום. רוצים קצת חריפות? הוסיפו ג'ינג'ר טרי מגורר. לחובבי הטעמים החמים, ניתן להוסיף מעט אגוז מוסקט או קינמון. חסר לכם מתיקות? כף דבש או מייפל יכולים לאזן את הטעמים ולהדגיש את המתיקות הטבעית של הירקות.

רוצים לגוון קצת?

נסו להחליף חלק מהדלעת בדלורית לטעם מעט שונה ומרקם רך יותר. לטעם עשיר יותר, החליפו חלק מתפוח האדמה בכרישה או בצל לבן. נסו להוסיף גם מעט קישוא או סלרי ותראו ישועות.

מה שמים מעל המרק?

לפעמים השקדים הם רק תירוץ, אבל את תסתפקו רק בשקדים. אפשר להוסיף גם קרוטונים ביתיים או קנויים לעצלנים. לתוספת של קראנץ' בריא, פזרו מעל זרעי דלעת או חמניות קלויים. טיפת שמנת חמוצה או יוגורט יווני תעניק חמיצות נעימה שמאזנת את מתיקות המרק. עלי כוסברה או פטרוזיליה קצוצים יוסיפו רעננות וצבע. ולמי שאוהב פיקנטיות, טיפות אחדות של שמן צ'ילי או פלפל שחור גרוס גס יעשו את העבודה.