יו"ר ארגון רבני צהר ורב היישוב שוהם, הרב דוד סתיו, התייחס הבוקר (ג') למכתב הרבנים שיצאו כנגד עסקת חטופים: "במסורת שלנו בנושאים מקצועיים שולחים את השאלה לאנשי המקצוע. אנחנו כרבנים יודעים להגיד את העיקרון שוודאי פיקוח נפש גובר על מצוות רבות, ושמצוות פדיון שבויים היא מצווה חשובה ושביטחון מדינת ישראל הוא הדבר החשוב היותר לכולנו. אבל בשעות כאלה מורכבות אנחנו צריכים להתייעץ עם ראשי מערכת הביטחון, השב"כ, המוסד וצה"ל" כתב.

"לא הייתי ממהר להחליט שהעסקה אסורה"

הרב הסביר: "סוגיית החטופים קשה מאוד. אני לא מקנא באנשים שצריכים לקבל את ההחלטות. מצד אחד אין מי שלא רוצה שהשבויים יחזרו בחיים ואין מי שלא חפץ בחזרתם הביתה. מצד שני, ודאי שצריך לשקול שיקולי ביטחון רחבים יותר כדוגמת הרתעה מול אויבינו וביטחונה של מדינת ישראל. אני לא חושב שיש מי שיכול להחליט בנושאים האלה כמו ראשי מערכת הביטחון, ולכן לא הייתי ממהר להחליט שהעסקה אסורה או שחייבים לעשות אותה בכל מחיר".

"כולם מבינים שהשאלה המרכזית היא העוצמה והחוסן של ישראל"

עוד כתב הרב: "כולם מבינים שהשאלה המרכזית היא העוצמה והחוסן של מדינת ישראל. השאלה המשמעותית ביותר היא מה הכי חשוב לביטחון המדינה - חזרתם של השבויים הביתה, גם תוך כדי לקיחת סיכונים מסוימים, או המשך הלחימה תוך כדי סיכון חייהם של השבויים שעדיין בחיים. בשאלות כאלה מי שאמור להכריע אלו ראשי מערכת הביטחון".

"את ההחלטה צריכים לקבל ראשי מערכת הביטחון"

"כמובן שרבנים יכולים לשאול שאלות ולערער, אבל את ההחלטה צריכים לקבל ראשי מערכת הביטחון" סייג. "יש אפשרות להתבונן על המציאות כמו שכתבו הרבנים במכתבם, אך יש אפשרות להתבונן על המצב בצורה כזו שרואה כמה החברה הישראלית מתקשה לעמוד במצב שבו עשרות בנים ובנות שלנו נמצאים כנראה בחיים, והמשך הלחימה בלי שתיחתם עסקה מסכנת את חייהם ישירות ומסכנת את הלכידות של החברה הישראלית".

לקבל את ההחלטות בלי שיקולים צדדיים

לסיום הבהיר הרב: "אין ספק שלשחרר מאות ארכי רוצחים לשורות החמאס לא יוסיף לנו ביטחון ויסכן אותנו, אבל יש צד שני של המשוואה שבו צריך לראות את העם בישראל קרוע ושסוע בגלל העובדה שיש חטופים שהפקרנו בשביעי לאוקטובר ולא נתנו להם את המענה הביטחוני. בין שני הקטבים האלה מדינת ישראל נתונה וממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה. הייתי שמח לדעת שממשלת ישראל מקבלת את ההחלטות האלה תוך שקילת השיקולים הביטחוניים בעיניים מקצועיות בלי שיקולים צדדיים".

"המחירים הנדרשים לשחרור החטופים מסכנים את כל אזרחי המדינה"

כזכור, שורת רבנים מהציונות הדתית המאוגדים תחת השם רבני תורת הארץ הטובה פרסמו אתמול (ג') מכתב ובו פירטו את התנגדותם לעסקת החטופים. "המחירים הנדרשים לשחרור החטופים מסכנים את כל אזרחי המדינה, זקנים עם נערים טף ונשים, כגון שחרור כל המפלצות המסוכנות על מנת שיוכלו לשקם את צבא החמאס המתמוטט, נסיגה מאזורים אסטרטגיים, הפסקת הלחימה לפני הכנעת החמאס - בכל אלו ודומיהם אין הציבור יכול לעמוד".