בדו"ח הביקורת המעודכן של מבקר המדינה, המבקר מתניהו אנגלמן טוען כי צה"ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו ביהודה ושומרון. "ביקורת זו נערכה לפני פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל'", נכתב בדו"ח, "אולם ממצאיו והמלצותיו רלוונטיים ביתר שאת בעת הזו".

האוכלוסייה הישראלית ביהודה ושומרון, המונה כ-503,000 תושבים סובלת זה שנים מפיגועי טרור בצירי התנועה. מתחילת שנת 2022 חלה עליה במספר האירועים החבלניים בצירי איו"ש אשר בהם נרצחו 19 אזרחים, מתוכם 13 במחצית הראשונה של 2023.

מנתוני פיקוד מרכז עלה כי מספר אירועי הטרור העממי (אירועים שאינם כוללים ירי) באיו"ש במהלך שנת 2022 הסתכם בכ-3,780 אירועים (בממוצע 315 אירועים בחודש), אשר 646 (17%) מהם היו אירועי הנחת מטענים וזריקת בקבוקי תבערה. חלקם בוצעו בצירים ראשיים שמשמשים תושבים ישראליים רבים. עוד עלה מנתוני פיקוד מרכז כי בשנת 2022 מספר אירועי הירי באיו"ש גדל באופן מאסיבי פי ארבעה לעומת שנת 2021 (167) אירועים לעומת 41 בהתאמה.

הכוחות ביו"ש, צילום: דובר צה"ל

"צה"ל לא עמד במשימת ההגנה אשר קבע לעצמו"

המבקר מצא כי "על אף התגבור של הכוחות בשטחי איו"ש, צה"ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו, וכי בתגבורי הכוחות הנוספים, לרוב לאחר התרחשותם של פיגועים, לא היה כדי לייצר את הביטחון הנדרש באופן עקבי ושיטתי".

כ-14%-57% ממשימות ההגנה בשלושת החטמ"רים שנבדקו (שומרון, בנימין ועציון) לא בוצעו לפי התכנון, בהן הצבת תצפיות, סיורים רגליים ורכובים, הצבת מארבים, הצבת מחסום זמני על גבי הצירים ואבטחת טרמפיאדות.

כביש 60, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מעט מתקשרים למשטרה

בביקורת נמצא כי פרויקט "מרחב חכם" טרם הגיע למיצוי. עוד עלה בביקורת כי משטרת ישראל באמצעות מחוז ש"י אינה מספקת מענה מהיר ואפקטיבי לאזרחים, ומוקדי החירום הרשותיים נותנים את המענה החסר וזוכים לאמון רב יותר מהציבור. כך, בלפחות 75% מהאירועים המתועדים ביומן הקריאות של משטרת מחוז ש"י, זמני התגובה של שוטרי המחוז לא נמדדו או שהם מציינים רישום שאינו אמין. 24% בלבד מהמשיבים לשאלון משרד מבקר המדינה שחוו אירוע ביטחוני בצירים, דיווחו עליו למוקד 100 של המשטרה - בעוד ש-75% דיווחו למוקד חירום. 64% מתושבי איו"ש שהשיבו לשאלון העידו על שביעות רצון נמוכה מזמני ההגעה של משטרת ישראל לאירועים ביטחוניים בצירים.

אילוסטרציה, צילום: דוברות המשטרה

רק לאחר 32 שנה הושלמה סלילת הכביש העוקף

בביקורת עלתה תמונה חמורה המעידה על התמשכות התהליכים עד לתחילת סלילתם של קטעי כבישים עוקפים לצירים העוברים ביישובים פלסטיניים ושאירעו בהם מאות אירועים ביטחוניים: סלילת כביש עוקף חווארה שאורכו 7 ק"מ, סלילת כביש עוקף אל-ערוב שאורכו 7.5 ק"מ והשלמת סלילתו של כביש בית אריה שאורכו כ-11 ק"מ.

" type="video/youtube" />

כך, העבודות לסלילת כביש עוקף חווארה שאורכו 7 ק"מ, שייזומו החל בשנת 1992, הושלמו רק לאחר כ-32 שנה - בשנת 2024, ובהיקף כספי של 387 מיליון ש"ח. ייתכן שסלילת הכביש במועד מוקדם יותר הייתה משפיעה על מספר הפיגועים שהתרחשו בשנים האחרונות בציר זה ועל תוצאותיהם.

עוד עלה בביקורת כי הכיסוי הסלולרי בצירי איו"ש לוקה בחסר, לרבות בקטעי ציר אשר סובלים מפיגועים באופן תדיר, וכי תוכניות שונות אשר גובשו במהלך השנים לא הגיעו לכדי מימוש וכן לא קיימת אכיפה אפקטיבית מצד הגורמים המאסדרים על חברות הסלולר להשלמת הכיסוי.

מחאות בחווארה | , צילום: Nasser Ishtayeh,Flash90

המלצות המבקר

  • לראש הממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני: לקבל החלטה בנוגע לתפיסת ההגנה באיו"ש, ובכלל זה המדיניות בנוגע להצבת מחסומים קבועים באיו"ש.
  • לצה"ל: לבחון את יכולת הסד"כ בגזרת הפיקוד לעמוד במשימות ההגנה ואת המדיניות להצבת מחסומים קבועים באיו"ש.
  • למטה הארצי של משטרת ישראל: לוודא כי מחוז ש"י עומד בזמני התגובה הנדרשים לקריאות מהציבור.
  • למשרד התחבורה: להפיק לקחים בשילוב נת"י כדי להשלים סלילת כבישים עוקפים בעתיד בפרק זמן קצר יותר.
  • למשרד התקשורת: לפעול באופן מיידי ואפקטיבי להשלמת הכיסוי התקשורתי בצירי איו"ש בכלל ובצירים האדומים בפרט, בהתאמה לרישיונות שניתנו להפעלת רשתות סלולריות באיו"ש.