המונח "ג'אנק פוד" הפך למיושן בעידן הנוכחי. אין צורך לקשר בין אוכל למילות גנאי, המפתח הוא שמירה על תמהיל צריכה מאוזן ושילוב מזון בריא בכל ארוחה. אם בוחרים לצרוך מזון מהיר, חשוב לבחור באפשרות הטובה ביותר ולשלב אותה עם ירקות ופירות. שני ארד, מנהלת התזונה של שטראוס, מספקת טיפים כיצד להפוך מזונות מהירים לפחות מזיקים.

פיצה

הפיצה נחשבת לאחת מהמנות האהובות ביותר ברחבי העולם. כדי להפוך אותה לחלק מארוחה מאוזנת, חשוב לשלב אותה עם סלט ירקות טריים ולהקפיד על מספר משולשים מוגבל. מחקר שנערך מצא כי שילוב ירקות טריים בארוחה עשיר בסיבים תזונתיים, מה שתורם לתחושת שובע ומסייע בוויסות רמות הסוכר בדם. משולש או שניים יכולים להוות חלופה לארוחת ערב מפנקת, אך לא על בסיס יומיומי. פיצה יומיומית מומלץ להכין בבית עם בסיס טורטייה מדגנים מלאים, גבינת מוצרלה ותוספות מזינות כמו זיתים, פטריות או בזיליקום.

פלאפל

פלאפל עשוי מחומוס, אך הוא טוגן בשמן עמוק, שלעיתים קרובות חומם מחדש מספר פעמים, דבר המעלה את תכולת השומן הטרנס בו. שומנים אלו מזיקים במיוחד לבריאות הלב. עם זאת, פלאפל מכיל סיבים תזונתיים, חלבונים וויטמינים חשובים. לצורך איזון, מומלץ לצרוך פלאפל יחד עם סלט ירקות וטחינה, המספקים ערכים תזונתיים טובים ומפחיתים את ההשפעה השלילית של הטיגון. ניתן גם להכין פלאפל בבית בתנור במקום טיגון, וכך להפחית משמעותית את כמות השומן בו.

פלאפל, צילום: Nati Shohat,Flash90

המבורגר ללא צ'יפס

לבשר אדום יש יתרונות תזונתיים חשובים, כגון ברזל ו-B12. אין בעיה להזמין המבורגר, אך מומלץ לצרוך אותו לצד סלט במקום צ'יפס.

המבורגר, ארכיון, צילום: Louis Fisher/Flash90.

פסטה מוקרמת

פסטה ברוטב שמנת מכילה אחוזי שומן גבוהים במיוחד, ולעיתים אף חמאה ופרמזן המוסיפים לשומן הרווי. אכילת פסטה כזו בחוץ עשויה להגדיל את צריכת השומן היומית המומלצת בצורה משמעותית. מומלץ להעדיף פסטה ברוטב עגבניות, המכילה נוגדי חמצון כמו ליקופן. את הפסטה המוקרמת כדאי להכין בבית עם רוטב שמנת לבישול בעל 9% שומן, כך שתוכלו לשלוט על המרכיבים ולוודא מה נכנס לצלחתכם. הוספת ירקות מבושלים כמו ברוקולי או פטריות יכולה להעשיר את המנה ולשפר את ערכה התזונתי.

פסטה טעימה, צילום: תמר יהודאי

אוכל אסייתי

האוכל האסייתי בישראל נוטה להיות שמן ועתיר סוכר, מסושי ועד מוקפץ. קשה להתחמק מהתיבול האגרסיבי, אך ניתן לבחור במנות עיקריות המשלבות חלבון רזה כמו טופו, חזה עוף או דג עם אורז מאודה או מנת ירקות. כדי להפחית את כמות השומן והסוכר, מומלץ לוותר על מנות ראשונות עשירות בטיגון וסוכר. ניתן לבחור בסלטים עם רוטב קל יותר, ולהקפיד על מנות מבושלות או מאודות ולא מטוגנות.

סושי, צילום: shutterstock

לסיכום, חשוב לזכור שהאוכל אינו הבעיה – הוא לא משמין או מרזה בפני עצמו ואין אוכל טוב או רע. מה שחשוב הוא לשמור על גיוון ואיזון בתזונה, להעדיף מזונות עם ערכים תזונתיים גבוהים, לשמור על אורח חיים פעיל ולשתות הרבה מים.