ימימה ויהודה קצב, תושבי המושב אמירים בצפון, הם רק דוגמה מבין אלפי בעלי עסקים שסופגים הפסדים כלכליים עצומים בעקבות המצב. השניים הם בעלי העסק "צימר בוטיק בגליל" ועל אף שאינם מפונים מבתיהם והמושב שלהם לא מופגז כמו שאר היישובים בצפון, הם מוצאים עצמם בחוסר אונים עצום. כהורים לארבעה ילדים קטנים שהעסק הוא פרנסתם העיקרית, הם רק מבקשים שמישהו ישמע את זעקתם. שוחחנו עם ימימה קצב.

"בשנים הקודמות לא היו לי חדר אחד פנוי ביולי ואוגוסט - השנה היומן שלי ריק"

איך נראה המתחם שלכם בשנה רגילה בתקופה הזאת?

"המצב הקיים היום זה מצב שלא נתקלנו בו מעולם. מאז מלחמת לבנון השנייה לא היה מצב גרוע כזה, שיולי ואוגוסט ריקים לי לגמרי ביומן ברמה של הזמנה אחת בכל החודש. בשנים קודמות בתאריך הנוכחי לא היה לי חדר אחד פנוי. דברים נסגרו בדרך כלל חודשים קדימה - בסביבות מאי-יוני של אותה שנה כל חודשי הקיץ היו מלאים לגמרי ולא היה חדר אחד פנוי במחירים מלאים, ואף אחד לא דיבר על הנחות".

"אלו היו חודשיים שבהם ביססנו את הפרנסה שלנו לכל השנה, תקופת השיא. לעומת השנים הקודמות השנה אנחנו חווים מפח נפש גדול ביותר שהיומן שלנו ריק, הצימרים עומדים שוממים והטלפון דומם. אנשים לא רוצים להגיע לצפון, וזה פשוט נורא, כי מדובר בעסקים קטנים. אנחנו משפחה עם ארבעה ילדים, זה היה עיקר הפרנסה שלנו למעלה מעשור. אנחנו עומדים עם עיניים דומעות אל מול המצב שהגענו אליו ואנחנו ממש שוקלים את צעדנו".

"בשנים קודמות בתאריך הנוכחי לא היה לי חדר אחד פנוי" צילום: פרטי

"ההפסד הכלכלי הוא של מאות אלפי שקלים"

את יודעת לאמוד כמה הפסדתם השנה?

"ההפסד הכלכלי הוא של למעלה מ-50 אחוזים. מאות אלפי שקלים. עד כדי מחשבות על סגירת העסק וסגירת המתחם שלנו לאירוח, דבר שאנחנו כל כך אוהבים לעשות אותו, והשקענו בו כל שקל פנוי שהיה לנו וכל טיפת אנרגיה ורצון ומחשבה. היו לנו תכניות גדולות לפתח, לשפץ, להתחדש ולגדול. במקום זה אנחנו שוקלים לצערנו לסגור את העסק ואולי להשכיר את היחידות האלה לטווח הארוך, שגם זו לא משימה פשוטה. אנחנו עומדים אל מול חוסר אונים מאוד גדול ורואים את מפעל החיים שלנו קורס אל מול העיניים".

יש מי שעוזר לכם?

"יש קרן פיצויים של רשות המיסים שעודכנו לגביה על ידי המועצה שלנו, שבאמת מנסה לתת מה שאפשר. אנחנו יודעים שראש המועצה שלנו דורש מהממשלה לתת מענה ללא הרף עבור התושבים והעסקים. ברור לנו שזה לא משהו שהוא ברמת המועצה, אלא ברמת הממשלה. ולצערנו אנחנו רואים שכטב"מ שהתפוצץ בתל אביב הרים את כל תימן על הרגליים, לצערנו כל הצעקה והבכי הגדול של תושבי הצפון לא עושים את אותם הדים. אם עסקי התיירות בתל אביב היו קורסים באופן שעסקים בצפון קורסים, כנראה שהתגובה הייתה אחרת - וזה עצוב לגלות".

"אם עסקי התיירות בתל אביב היו קורסים באופן שעסקים בצפון קורסים, כנראה שהתגובה הייתה אחרת" צילום: פרטי

מה הייתם רוצים שהממשלה תעשה כרגע?

"אנחנו בתור בעלי העסק רוצים לראות את התיירים מגיעים, חוזרים ומבקרים בצפון, מצילים את עסקי התיירות הגוססים והקורסים, ברור לנו שהמצב הנוכח לי לא יכול להמשיך. והיינו רוצים להרגיש יותר כמו תל אביב מבחינת ההתייחסות ותשומת הלב שנותנים. אני מוצאת את עצמי משכנעת ומסבירה לאנשים שאמירים זה מקום שקט והייתה אצלנו אזעקה אחת מתחילת המלחמה ויש ממ"ד במתחם וכמה חשוב לתמוך בעסקים בצפון. אבל לצערי הרב רוב האנשים לא סוגרים, לא מתקשרים, וממשיכים לחפש את החופשה שלהם בין זיכרון לירושלים, במדינת תל אביב".