שלושה שבועות אחרי ההחלטת הקבינט המדיני ביטחוני על אכיפה בשמורה הסכמית ושלושה ימים אחרי חתימה צו האלוף, הבוקר תיעד רועי דרוקר רכז השטח ברגבים את הפלסטינים ממשיכים בכל הכוח בבניה הבלתי חוקית תוך הרס המדבר.

?si=HjCzozGBM4q58_Nq

ארגון רגבים מסרה בתגובה: "מברכים על ההחלטה החשובה אך מצפים לראות שינוי בפועל בשטח. הבאגרים של הרשות הפלסטינית ממשיכים כל העת לחצוב את ההר ולבנות בפועל את חלום הבהלות של מדינת טרור בלב הארץ. צו האלוף שהתקבל הוא צעד משמעותי והכרחי בהגנה על שטחי המולדת וכעת הזמן למעשים".

האלוף אבי בלוט חתם על הצו החדש

לאחר שאלוף פיקוד המרכז הנכנס, אבי בלוט חתם על צו המאפשר את הדבר, האחריות על השמורה ההסכמית במדבר יהודה תעבור מאחריותה של הרשות הפלסטינית לאחריותו של המנהל האזרחי. המהלך, שמגיע ברקע הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית בשטח השמורה, נידון לאחרונה בישיבת הקבינט שם הוחלט על המהלך בעקבות הפרת ההסכמים מצד הרשות הפלסטינית.

על פי ההסכמים בין ישראל לרש"פ, שמורת הטבע אסורה לבניה ופיתוח, אך בעשור האחרון הרשות הפלסטינית החלה בהקמת עיר ענק בתחומי השמורה, הכוללת רשת כבישים, פיתוח מגרשים ובניה מאסיבית.

אלוף אבי בלוט, צילום: דובר צה"ל

השלכות הצו של בלוט

חתימתו של אלוף בלוט על הצווים משנים דה פקטו את מעמד השמורה ההסכמית במזרח גוש עציון ומאפשרים להעביר את סמכויות האכיפה והבניה מהרשות הפלסטינית למנהל האזרחי. צווי האלוף נחתמו בהתאם להחלטת הקבינט המדיני ביטחוני לאכוף את הפרות הסכם וואי המורה על הגנה של השמורה ההסכמית מפני בניה והשתלטות פלסטינית. חתימת הצווים תאפשר לצה"ל לבלום את הבניה ולפעול כנגד בניה קיימת.