לאחר עשרות שנים של מאבק, הבוקר (א') מדינת ישראל תחל לשלוח צווי גיוס לחרדים. בתחילה, הצווים יישלחו ל1,000 מועמדי גיוס מהחברה החרדית ובהמשך יהיו סבבי גיוס נוספים. בסבב הראשון, הצבא יתמקד בחרדים צעירים אשר עובדים ומקבלים תלוש שכר, או מי שלא נכח בביקורות האחרונות שערך המשרד לשירותי דת בישיבות ולא בבני ישיבות.

העיתונאי החרדי ישראל כהן התראיין הבוקר ל103FM והודיע כי "אנחנו לפני התנגשות, אך כרגע הציבור החרדי לא נמצא שם. יהיו הפגנות של הפלג הירושלמי הקיצוני יותר. הפגנות של רבבות מהמיינסטרים החרדי? אנחנו עדיין לא שם".

מתוך טקס הסיום של נצח יהודה, צילום: Chaim Goldberg,FLASH 90

כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי צווי גיוס יישלחו לאלפי חרדים לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את המלצת צה"ל להוצאת צו ראשון לצעירים החרדים כבר בחודש הקרוב, בהתאם ליכולות הקליטה והמיון ולאחר שיבוצע תהליך טיוב משמעותי של הנתונים הקיימים לגבי המתגייסים האפשריים.

החיילים לא ייפגשו נשים לאורך כל שירותם

לאחר פרסום הוצאת הצווים, פורסמו הכללים הרוחניים של החטיבה החרדית החדשה שתקום בקרוב - שצפויים להפוך לפקודות מטכ"ל. במסגרת הכללים שנחשפו, נקבע כי החיילים לא יפגשו נשים לאורך כל שירותם, מרגע כניסתם ללשכת הגיוס ועד שחרורם. בנוסף, נקבע כי מפקדי החיילים יהיו שומרי תורה ומצוות ויושם דגש על כך שישתייכו למגזר החרדי.

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

גוף אזרחי - רבני ינחה את מפקדי החטיבה

עוד נקבע כי החיילים בחטיבה החדשה יתחייבו לשמור תורה ומצוות, ובטרם גיוסם תיערך להם סדנת היכרות עם צה"ל שתימשך שבועיים. כמו כן, גם הליך הצו הראשון עצמו וכן שרשרת החיול יבוצעו על ידי סגל חרדי, והחיילים ילוו על ידי גוף אזרחי-רבני חדש, שיורכב מרבנים וינחה את מפקדי החטיבה בכללי הדת.