האחריות על השמורה ההסכמית במדבר יהודה תעבור מאחריותה של הרשות הפלסטינית לאחריותו של המנהל האזרחי, כך לאחר שאלוף פיקוד המרכז הנכנס, אבי בלוט חתם על צו המאפשר את הדבר. המהלך, שמגיע ברקע הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית בשטח השמורה, נידון לאחרונה בישיבת הקבינט שם הוחלט על המהלך בעקבות הפרת ההסכמים מצד הרשות הפלסטינית.

על פי ההסכמים בין ישראל לרש"פ, שמורת הטבע אסורה לבניה ופיתוח, אך בעשור האחרון הרשות הפלסטינית החלה בהקמת עיר ענק בתחומי השמורה, הכוללת רשת כבישים, פיתוח מגרשים ובניה מאסיבית.

השלכות הצו של בלוט

חתימתו של אלוף בלוט על הצווים משנים דה פקטו את מעמד השמורה ההסכמית במזרח גוש עציון ומאפשרים להעביר את סמכויות האכיפה והבניה מהרשות הפלסטינית למנהל האזרחי. צווי האלוף נחתמו בהתאם להחלטת הקבינט המדיני ביטחוני לאכוף את הפרות הסכם וואי המורה על הגנה של השמורה ההסכמית מפני בניה והשתלטות פלסטינית. חתימת הצווים תאפשר לצה"ל לבלום את הבניה ולפעול כנגד בניה קיימת.

בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשמורה ההסכמית צילום: CC BY-SA 4.0, wikipedia, יאיר דב

בשנים האחרונות, הרשות הפלסטינית מפירה את ההסכמים ובונה בהיקפים עצומים בשטח השמורה, דבר המהווה סכנה בטחונית וסביבתית וגם איום אסטרטגי על האיזור. בהתאם לצווי האלוף, צפוי המנהל האזרחי לאכוף את הבניה בשטחי השמורה ולבלום את המשך ההשתלטות והפרת הסכם וואי.

הצו עליו חתם האלוף צילום: צילום מסך

סמוטריץ': "לא נאפשר לרשות הפלסטינית להמשיך לקבוע עובדות בשטח"

שר האוצר סמוטריץ' אומר היום כי "ההשתוללות של הרשות הפלסטינית והפרת ההסכמים על ידה היא לא דבר חדש. לראשונה, מדינת ישראל לא שותקת להפרת הסכם וואי ומשיבה לידה את סמכויות הבניה והאכיפה. אני רוצה להודות לשר הביטחון יואב גלנט ולצוותו על עבודת המטה שקדמה לצווי האלוף ויישום החלטת הקבינט בשטח. לא נאפשר לרשות הפלסטינית להמשיך לקבוע עובדות בשטח ולהקים מדינת טרור פלסטינית שתאיים על מדינת ישראל. ניאבק בכך בכל דרך ונשמור על ביטחון ישראל וביטחון אזרחי ישראל".

בתנועת רגבים הביעו שביעות רצון: "צעד דרמטי ומשמעותי מאוד. לראשונה מדינת ישראל בוחנת מחדש את הסכמי אוסלו, שמרגע חתימתם כובדו רק על ידי הצד הישראלי והופרו סעיף אחר סעיף על ידי הרשות הפלסטינית הטרוריסטית שניצלה את המציאות ויצרה שינויים קריטיים בשטח. לאחר שנים ארוכות בהן אנו מתעדים, עוקבים וצועקים מעל כל במה על מצב השמורה, אנו שמחים לראות את פריצת הדרך החשובה".