יש רגעים בחיים שאני מרגיש געגוע לתקופה שמעולם לא הייתי בה. כשהלכתי בסמטאות עכו העתיקה שמצוירת בערבית ובעברית משולבת, לצד הרוכלים הוותיקים וריח הים שכל כך חזק שם, חשתי לרגע כמי שגדל ליד החוף, חי על הספינות ומכיר את כל החנויות והמוכרים. כשהגענו ל"ליווא", הממוקמת על הגג של מלון בעיר העתיקה, כמו בתיאום מושלם השמש שקעה על הגלים, ולנו רק נותר להתבונן ולצפות. הפעם התלוותה אלי אחותי, נילי, שמתגוררת בימים אלה בצפון הבוער. בדרך כלל מפגש עם אחים בעלי ילדים מוקדש בעיקר לשיחות על האחיינים, ושמחתי מאוד שיכולנו לחזור קצת אל הימים שלפני, לשבת אחד על אחד. ככה פשוט, אח ואחות.

מסעדת "ליווא" צילום: יחצ

מבכירי הקולינרים של העיר עכו

היזם הקולינרי ואכד בילאל לצד השף חודה חלייללה, שניהם מבכירי הקולינרים של עכו, פתחו ממש בתקופה האחרונה את "ליווא", מטבח דייגים ימי עונתי הממוקם על גג מלון עכותיקה בלב העיר העתיקה ומשקיף על נוף פנורמי יוצא דופן של הנמל ההיסטורי. בילאל סיפר שהם פשוט אוהבים דגים. כך גם נפגשו בעבר, ועל בסיס חזון זה פתחו את המסעדה.

את הארוחה התחלנו עם סלט "פתוש עכאוי" (52 שקלים), שמכיל עגבנייה, מלפפון, בצל, זעתר, סומאק וג'בנה מגורדת. היה מרענן והורגשה הטריות שבו, שניכרה בכל מנה במסעדה. ליד הסלט הסתקרנו מה"יילנג'י על לבנה", מעין גרסה עכשווית לעלי גפן ממולאים באורז, שהיה בתיבול גלילי ויוגורט מתחת. (לטבעוניים יש אפשרות גם בלי). זה היה מושלם. בילאל הסביר שלאחרונה מסעדות משלבות את זה בתפריט, ובדרך כלל זאת מנה יותר ביתית במטבח הערבי, ואנחנו מאוד נהנינו ממנה, בזמן ששוחחנו וחיכינו למנה העיקרית - הדגים המפורסמים.

מנת דג ב"ליווא" צילום: יחצ

מופע מרהיב של ציפורים באמצע הביס

ה"סייאדיה" (109 שקלים), הוא תבשיל דייגים מסורתי המכיל בורי עם אורז צהוב וירקות קלויים, ונתן תחושה כאילו הדג זה עתה נמשה מהמים, בושל באוויר ונחת על הצלחת. טעמו היה חזק וטעים, מהסוג שגרם לי לתהות האם הדגים שאני אכלתי עד כה לא היו טריים כמוהו. לידו אכלנו גם מה"בר ים" (119 שקלים), שהיה קלוי עם גבינת שקליש ופריקה לימונית, שהוא אכן היה כוכב הסעודה: פריכיות העור, בהרמוניה עם רכוּת הבשר שבפנים, היתה מעולה, מעל לכל ביקורת. באמצע הביס, בזמן שהשמש המשיכה לצלול ראש למי הנמל, עשרות ציפורים חגו במעגלים מעל החומות במחול מרהיב, ותהיתי האם הם מודעים למצב במדינה הזאת, המתרחש כמה קילומטרים מתחתיהם.

שולחן ב"ליווא" צילום: יחצ

תקווה קטנה של דו קיום

קינחנו ב"חלוואת אל ג'בן" (47 שקלים), קמח סולת וגבינת מוצרלה שממולא בקרם קישטה שהיה פשוט חלומי והשאיר טעם של עוד. יצאנו מהמסעדה בתחושה שנחזור, בעיקר כי הופתענו ממנות בטעמים חדשים ומפתיעים, ואפילו בהיאחזות של תקווה קטנה שכמו במנות ב"ליווא", גם בינינו, ביום מן הימים, נוכל לחיות יחד בהרמוניה.

בתפילה להשבת כל החטופים ובניצחון.

מסעדת "ליווא", ההגנה 10 מעל מלון "עכותיקא", עכו

כשרות: צהר

זמני פתיחה: א', ב', ה - 8:00 עד 20:30, ג' וד' - 8:00 עד 18:00

הכותב היה אורח במסעדה