יש כמה יתרונות ליועץ חיצוני, מעצם העובדה שהוא חיצוני. לרוב הוא לא יותר חכם, מוכשר או מנוסה מהנכ"ל עצמו. הוא לבטח פחות מעורב במוצר. יש להניח שהוא לא מכיר את החברה מעבר לשנה-שנה וחצי. מדוע בכל זאת כדאי להקשיב ליועץ?

פרשת השבוע מספרת על ייעוץ של אדם רע, למטרות שליליות. הכוונה היא לבלעם. לאחר שבלעם נשכר כדי לקלל את עם ישראל, וכושל במשימה, הוא מספק מיוזמתו - וללא כל תמורה נוספת - ייעוץ לבלק מלך מואב, אויב העם. אולם מי שמתבונן בהמשך הפסוקים, איננו רואה מילה אחת של ייעוץ, הנחיות והכוונות לבלק כיצד לנהוג מול העם הזה.

אז במה, אם כן, מתבטא הייעוץ שלו? רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מעביר מסר עוצמתי שנוגע היטב גם לדור שלנו: עיקר הייעוץ, כותב רבי יצחק עראמה, מי שחווה על בשרו את אחת האיומות שבטרגדיות בהיסטוריה היהודית: גירוש ספרד, עיקר הייעוץ היה בכך שבלעם אמר לבלק "אין לך סיכוי מול העם הזה. יש לו השגחה נצחית, הוא לא יאבד, גם אם הוא יספוג מכות כאלו ואחרות".

פרשת השבוע פרשת בלק

יעוץ אמיתי, מסביר רבי יצחק עראמה, הוא לא ללמד את הלקוח מה לעשות, אלא להסביר לו מה עומד לקרות. לבלעם היה כוח רוחני, נבואי, לדעת את העתיד. הוא סיפר לבלק כבר לפני 3300 שנה שהעם ישרוד את כל התהפוכות שיעברו עליו. הוא בוודאי התכוון גם לעת המשבר הלא-פשוט שאנחנו נמצאים בתוכו.

הוא ידע את העתיד, ולכן הוא אמר לבלק: עזוב, אל תנסה בכלל. לעם הזה יש כוח על-טבעי. הוא לא אמר לבלק מה לעשות, הוא רק הסביר לו מה טומן בחובו העתיד. זהו היעוץ הגדול ביותר, מסביר רבי יצחק עראמה, כעת הלקוח יודע לבד מה נדרש ממנו לעשות.

מובן שלא ניתן להקביל כוח נבואי רוחני, לכוחו של היועץ, אבל נוכל בהחלט ללמוד מכאן מהו תפקידו של יועץ: אדם שהוא פחות משוחד, יכול לספק תחזיות לגבי העתיד הצפוי. הוא יוכל ליצור מודלים ותרחישים שעשויים להיות, ולפקוח את העיניים של הלקוח בעצמו: היזם, המנכ"ל ושאר הצוות היותר מעורבים. אדם שמעורב ברעיון שלו רואה באופן בולט ובוטה רק את האור החיובי. הוא לא תמיד יכול לצפות את הרבדים השליליים.

פרשת השבוע פרשת בלק

היועץ אמור לכוון את החשיבה שלנו גם לצדדים האחרים, להעלות את הסיכויים לכישלון. וזהו. הוא לא אמור לתת הוראות. מכאן ואילך הלקוח אמור לדעת לקבל את ההחלטות והפעולות לבדו. התפקיד שלנו והא להמשיך להשתמש בכושר השיפוט שלנו לאור המבט החדש שקיבלנו. כיזמים תמיד שומעים את האימרה כולנו יכולים לייעץ לך אבל אתה בשוק, אתה מכיר הכי טוב, "אתה הטייס ורואה את התמונה המלאה" ועוד.

החוכמה היא לא להביא יועצים שמרצים, אלא כאלו שנותנים פרספקטיבה, פותחים דלתות מאפשרים לנו לקבל אוויר פסגות , הם כבר הגיעו לפיסגה ורוצים למשוך אותנו לשם, יועץ מנוסה עם מוטיבציה וכזה שנותן כלים לחשוב ולא רק פותר את הבעיה בשבילי יכול להיות נכס. חשוב רק לזכור שהיועץ לא מחליף אותנו וצריך לקבל את ההחלטות במקומנו.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"