במתקפת הכטב"מים של חיזבאללה על חורפיש לפני כחודש, נהרג סמ"ר במילואים רפאל קאודרס ז"ל ואיתו נפצעו 11 חיילים נוספים. היום (ה') נחשף כי קצינים ומפקדים בגדוד 5030 מחטיבת אלון התריעו בפני הפיקוד הבכיר באוגדה על הסכנה בהתמקמות במגרש הכדורגל ביישוב אך ללא הועיל.

אחד הלוחמים בגדוד סיפר ל-YNET על התחושות שליוו אותם: "ידענו שהשהות במגרש הכדורגל בחורפיש היא מסוכנת. הדבר היחיד שיכולנו לעשות כדי למנוע את האירוע הזה היה לסרב פקודה, אבל לא רצינו לפגוע בגדוד. הרגשנו שם כמו ברווזים במטווח. קוראים לזה 'הגנה התקפית' אבל זה בולשיט. אנחנו הפיתיון".

פצועים מהמתקפה בחורפש מפונים לבית החולים | , צילום: רוני אלברט

"כל דקה כאן מסכנת את חייהם של עשרות חיילים"

תיעודים של התכתבויות בין גורמי הפיקוד בגדוד לפיקוד הגזרתי בחטיבה 300 ואוגדה 146 חושפים מה שנראה כתמונה מטרידה של זלזול והתעלמות מצד הפיקוד הבכיר. "אנחנו צריכים לדלג למיקום חדש מחורפיש, המקום חשוף וידוע לאויב וכל דקה כאן מסכנת את חייהם של עשרות חיילים". בהתכתבות אחרת נמסר בתגובה להפצרות החיילים: "כניסה שלכם כרגע לחורפש. אין פיתרון אחר". גם בבוקר האירוע ניסו מפקדי הגדוד לשכנע את מפקדי החטיבה "לדלג למיקום חדש".

באחד התחקירים שבוצעו על מתקפת הכטב"מים מתואר כיצד באישור תוכניות עם מפקד חטיבה 300 אל"ם אורי דאובה, ציינו קציני הגדוד שוב ושוב שהם לא מעוניינים לשהות בשטח החשוף. "המח"ט הרים את קולו וקבע: 'מי מאשר למי תוכניות? אני מאשר לכם או אתם לי?'".

"הרגשנו שיש פה משהו מתחת לשטח ולא רוצים לספר לנו"

בני משפחתו של סמ"ר קאודרס ז"ל עדיין לא קיבלו תשובה רשמית מצה"ל לגבי מה שאירע, כבר יותר מחודש מאז נפילתו. חזקי בצלאל, גיסו של קאודרס סיפר: "הרגשנו שיש פה משהו מתחת לשטח ולא רוצים לספר לנו".

ירי רקטי ליישובי הצפון |, צילום: David Cohen,Flash90

שלושה שבועות אחרי התקרית הגיע לראשונה מפקד החטיבה, דאובה, לדבר עם החיילים ולהציג את מסקנותיו, כך לפי אחד החיילים בגדוד שהוסיף: "היה נדמה שהוא התייעץ עם עורך דין לפני והיה מאוד קונקרטי במילים שבחר ולא לקח אחריות. הרגשנו שהוא בא למרוח אותנו, הרי אנחנו והמפקדים שלנו התרענו מפני הצפוי".

מדובר צה"ל הגיבו לפרסום ב-YNET: "בעקבות המקרה בוצע תחקיר מעמיק שטרם הוצג למשפחה השכולה ולמשפחות הפצועים. לקחי התחקיר נלמדים. צה"ל משתתף בצערה של המשפחה השכולה וימשיך ללוותה".

" type="video/youtube" />