אי שביעות רצון נרשמה היום (ד') בקרב חברי כנסת רבים במהלך דיון שנערך בוועדת החוץ והביטחון בנוגע לצווי הגיוס שמתכנן צה"ל להוציא לחרדים ביום ראשון הקרוב. למרות לוח הזמנים הקצר, נציגי הצבא בדיון לא סיפקו נתונים מדוייקים ותא"ל שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם באכ"א אמר כי "הצבא ערוך ביום ראשון הקרוב להתחיל להוציא צווים ראשונים". חברי כנסת רבים תהו על כך שלא סופקו להם נתונים על תבחיני הצבא ויו"ר הוועדה אדלשטיין אמר: "אולי הם מסתירים".

&t=1s

מיועדים ללחימה? החרדים שצה"ל יגייס יהיו בעיקר נשואים עם ילדים

בתוך כך, מקור בכיר בהליך אומר היום כי תבחיני הצבא כוללים בעיקר חרדים נשואים ועובדים וכי אין בכוונת הצבא לגייס כעת מי מבני הישיבות. נוסף על כך, הצווים הראשונים מיועדים רק ל-1,800 חרדים ולא ל-3,000 כפי שהצהיר צה"ל, כך על פי פרסום של העיתונאי דורון קדשו.

[[1185583]]

על פי הפרסום, צווי גיוס יישלחו לכ-700 תלמידים עד גיל 21 שלא נכחו בשתי ביקורות בישיבתם, לגביהם סבורים בצבא כי הינם אנשים עובדים. בנוסף, צווים יישלחו לכ-600 בעלי רישיון על משאית שגם לגביהם מעריכים בצבא כי הם נמצאים בשוק התעסוקה. הפלח השלישי שכולל כ-500 מגוייסים מיועדים כולל בני 21-26 בעלי משפחות עם ילדים שמחזיקים בטלפון חכם ועובדים על פי חוק ומופיעים ברשומות הביטחון הלאומי.

ועדת חוץ וביטחון, ביקורת על צה"ל. צילום: שחר יורמן

בצה"ל כאמור, לא חשפו את הפרטים ביוזמתם, ייתכן בעקבות העובדה שגיוס חיילים שברובם נשואים ובעלי משפחות מסמן כי לא כולם מיועדים לתפקידי לחימה שבעיקר חסרים לצבא. בתוך כך, ב-YNET פורסמה תמונה ממחברת של קצינה בדיון בה נכתבו "דגשים" וביניהם: לא לחשוף את מספר הצווים שנשלחו וגם לא את התבחינים לשליחת הצווים.

בדובר צה"ל הכחישו את הפרסום המדובר ובהודעת דובר צה"ל נכתב: "הפרסום באתר ווינט על כביכול 'דגשים במחברת של נציגת דו"ץ' משולל כל יסוד. הצילום הנראה בתיעוד הוא מתוך מחברת של קצינה שנכחה בדיון, ותיעדה את ההתייחסויות של חברי הוועדה והם אינם 'דגשים' של דו"ץ. כל טענה אחרת אינה נכונה".

מתוך טקס הסיום של נצח יהודה, צילום: Chaim Goldberg,FLASH 90

הח"כים זעמו: "הצבא הגיע לא מוכן"

כאמור, בנוגע לשאלת הנוכחים מהי כמות הצווים שתישלח, ענה נציג הצבא בדיון שנערך הבוקר כי הוא יידע את המספר הסופי רק לאחר שהוא יעבור את אישור בכירי מערכת הביטחון. ח"כ מאיר כהן מיש עתיד פנה לצבא: "כשאתם באים לכאן לא מוכנים, אתם משדרים מסר רע לחרדים שאתם לא באמת צריכים אותם". לאחר סיום דבריו, מספר ח"כים טענו כי "הצבא הגיע לא מוכן".