חוק הביטוח הלאומי מחזק את כוחו של המוסד להעניק ביטוח לילדים, אימהות, אנשים שקיבלו נכות כללית, כאלה שאינם יכולים לעבוד ודורשים קצבת סיעוד, אלו שנמצאים בתהליכי פשיטת רגל ועוד שורה רחבה של אנשים שונים. למעשה, התפקיד העיקרי של המוסד לביטוח הלאומי הוא לספק תמיכה כלכלית, שירותי שיקום, הכשרה מקצועית וכיוצא בכך. על כן, הדבר מתבצע בעת הפעלת המקרה הביטוחי, כלומר כאשר האדם פונה אל המוסד בבקשה לעזרה עבור סעיפים כאלו ואחרים. זאת בעוד כי בדומה לכך שתפקידו של המוסד הוא לספק מענה לדורשי העזרה, תפקידם של דורשי העזרה הוא לדעת לבקש וכן גם להבין לעומק כיצד להתנהל אל מול המוסד לביטוח הלאומי, כך שיוכלו לממש את הזכויות שלהם. אז מה צריך לדעת על תביעות ביטוח לאומי, והאם הגיע הזמן לפנות לשירותיו של עו"ד ביטוח לאומי? הנה כל מה שתצטרכו לדעת בנושא.

המוסד לביטוח לאומי, צילום: Nati Shohat/Flash90

על תפקידו של האדם הפונה לביטוח לאומי

אדם שמעוניין להסתייע כלכלית מטעם המוסד לביטוח הלאומי הוא אדם שצריך להגיש פנייה למוסד, ובתום התהליך הבירוקרטי, יגלה אותו אדם האם הוא אכן זכאי, או שלחילופין אין זכאות עבור תמיכה וסיוע כלכלי בהתאם למתואר בחוק במצבו האינדיבידואלי. על כן, ניתן לקבל סיוע כלכלית מטעם המוסד לביטוח לאומי על ידי פנייה במגוון נושאים שונים, בין אם מדובר על קצבת ילדים, גמלת סיעוד, קצבת שאירים וכן הלאה. על כן, ניתן לבצע תביעות ביטוח לאומי גם בתחום זכויות העובדים, לרבות כאשר מדובר על תשלום של דמי אבטלה, תשלומים לנפגעי תאונות עבודה וכן הלאה.

מתי כדאי לפנות לשירותיו של עו"ד ביטוח לאומי?

שירותיו של עו"ד ביטוח לאומי עשויים לסייע במגוון רחב של תרחישים שונים, ביניהם:

• חוות דעת רפואית - במצבים שונים כמו תאונת דרכים, תאונות עבודה וכיוצא בכך, ייתכן כי יעלה הצורך בבקשת חוות דעת רפואית שמפרטת את כל אותם הנזקים שמהם סובל האדם, חוות דעת שתפקידה הוא להוכיח את הקשר בין הנזקים לבין התאונה הייעודית. זאת בעוד כי עו"ד מומלץ לביטוח לאומי מכיר רופאים שאמונים על כתיבה של חוות דעת מסוג זה.

• ועדה רפואית - על מנת לקבל את הקצבה שמגיעה לכם מטעם המוסד לביטוח לאומי, הרי שבמרבית המקרים יהיה עליכם להתייצב בפני ועדה רפואית. זאת בעוד כי כאשר אינכם מחזיקים בניסיון הרלוונטי, הרי שלא תמיד יהיו לכם את הכלים לייצג את עצמכם באופן עצמאי, בעוד כי התוצאה עשויה לבוא לידי ביטוי בתשובה שלילית. על כן, החוק מודע לעובדה זו ולכן, ניתנת לכם האפשרות להסתייע בייצוג משפטי מטעמו של עו"ד ביטוח לאומי.

• תביעות ביטוח לאומי - בעת בה המוסד לביטוח לאומי מסרב לאשר בקשה, הרי שישנה האפשרות לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי בבית הדין לעבודה, מה שדורש ליווי מטעמו של עו"ד ביטוח לאומי.


בשיתוף עו"ד רונן אבניאל