מתן ישראל, שמשרת כסרן במילואים ביחידה מיוחדת בתשעת החודשים האחרונים, הלך לעשות סידורים באזור מאה שערים שבירושלים ולא שיער את הדרמה שתקרה לו דווקא בזמן שיחפש מניין לתפילת מנחה. תושבים בשכונה חסמו אותו מכניסה לבתי הכנסת בזה אחר זה, כשהצעירים ברחוב צועקים לכיוונו ומקללים.

"אסור לך להכנס לבית כנסת עם מדים"

תוך כדי שמתן מסתובב ברחובות עם המדים והנשק הוא שומע חבורת צעירים חרדים מתחילים לקלל אותו ביידיש. "אני מכיר את החברה החרדית, והבנתי שהם קיצוניים. אז אמרתי לעצמי, 'הם חבר'ה צעירים, תעזוב את זה'" הוא מספר ל"חדשות כיפה". אלא שלאט לאט מתחילים להצטרף לחבורה גם מבוגרים יותר. מתן מנסה ליצור שיח עם אחד מהם, אך מהר מאוד מבין שאין טעם ומתקדם: "הוא אמר לי דברים כמו 'אתה כופר בתורה, תוריד מיד את המדים'".

"אתה רוצה שאני אתפשט? אני רק רוצה להתפלל במניין"

אך הסיפור האמיתי עוד לפניו. מתן הבין שזמן השקיעה מגיע והוא עוד לא התפלל מנחה. הוא שואל אנשים ברחוב לגבי מניין שמתקיים עכשיו, וחווה התעלמות. הוא הגיע לבית הכנסת הראשון ואומרים לו כי הוא אינו יכול להכנס "ככה". כשמתן תוהה מה פירוש "ככה", מצביע המתפלל על המדים. "אמרתי: 'אתה רוצה שאני אתפשט? אני רק רוצה להתפלל במניין'. והוא אומר לי: 'אתה לא יכול, אי אפשר ככה להתפלל פה'". מתן ממשיך לעבור בין בתי כנסת, שבחלקם חוסמים אותו פיזית מכניסה, עד שלבסוף הוא התייאש ממניין והתפלל ביחידות.

מתן ישראל צילום: באדיבות המצולם

כמו השוטרים היהודים בשואה

מתן הוא מנכ"ל של מגזין חרדי ארצי, ועובד ביום יום עם אנשים רבים מהמגזר. לכן האירוע הנוכחי תפס אותו לא מוכן: "חוץ מאחד שבא אליי בשקט ואמר לי לא להתייחס, כולם או שתקו, או עודדו והתלהבו. כן ראו שעל חלקם יש מין מבט של פחד" הוא מדגיש, "אבל עם כל הכבוד לפחד, אתם רואים בן אדם שיצא מלחימה אחרי תשעה חודשים בעזה, והוא לא בן אדם שנראה שבא לעשות צרות. בסך הכל, רציתי להתפלל. אני מבין שיש קיצונים, אבל תגנו ותעצרו אותם".

הסיטואציה הזו, בה יהודי לא נותן ליהודי אחר להתפלל, מזכירה לו את השוטרים היהודים שהצטרפו לנאצים ומנעו מהיהודים להיכנס לבית הכנסת במהלך השואה. "לא יכול להיות שיהודי לא יכול להתפלל, לא יכול להיות שיהודי יחסום יהודי מלהתפלל. זה ממש גרם לי לכאב לב עמוק".

"למנוע מיהודי להתפלל במניין, זו לא היהדות" הוא מדגיש. מתן מבקש שלא להיכנס לסוגיית הגיוס, אך מבהיר כי "אני כן חושב שצריכים לכבד במינימום מישהו ששומר עליך. אתה גם לא מתגייס, וגם תוקף את מי ששומר עליך. איפה בן אדם לחברו?" הוא שואל ומדגיש, "זה כלל הרבה יותר חשוב מעוד שעת גמרא". הוא ממשיך ומדגיש כי כתנועה מנוגדת לאירוע כמו זה שחווה, המדינה צריכה לחזק יותר את החרדים שכן מבקשים לעבוד ולהשתלב.

שכונת גאולה צילום: Nati Shohat,FLASH 90

"לא צריך לפחד ללכת עם מדים"

"מיד אחרי השבעה באוקטובר ראו את השותפות של החברה החרדית ואת ההירתמות, והיה חיבור ענק. אבל ברגע שנוגעים לחברה החרדית בנקודות שאסור לדבר עליהם איתן, כמו חוק הגיוס, הם פשוט משנים פרצוף בצורה הרבה פחות יפה, ולי אישית זה מאוד מאוד כואב" אומר מתן. "זו לא היהדות שלנו". עוד הוא מבקש להדגיש כי הוא מודע לכך שמדובר בקיצוניים, וכי הוא מעריך רבות את אנשי המגזר שכן משתלבים ומתנדבים בחברה הישראלית.

הפעולה הראשונה של מתן לאחר האירוע הייתה לשתף אותו עם חבריו החרדים לעבודה, שמיד הוקיעו את התוקפים. עם זאת הם הבהירו לו שאכן היה מדובר במקום יחסית רגיש, "אבל אני לא מפחד ללכת עם מדים, ואני לא חושב שצריך לפחד ללכת עם מדים. צריך ללכת איתם בגאון ובגאווה. לא צריך לעשות בכוונה", הוא אומר, "אבל בסוף זה מדי כהונה, וזה חשוב מאוד". לבסוף הוא מבקש למסור למגזר החרדי שהם לא צריכים לפחד להשתלב בעולם המעשה: "אין תחליף בעולם הזה, חוץ מלהיות אנשי אמונה בעולם המעשה, להיות חלק".

גאולה צילום: Yossi Zamir,FLASH90