מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (ג') דוח חדש ובו הביע ביקורת על השימוש שעושות רשויות מקומיות במצלמות מעקב אחר האזרחים הנמצאות ברחוב. מנתוני הדו"ח עולה כי ישנה עלייה חדה בהתקנת מספר מצלמות המעקב ברשויות המקומיות.

כמו כן, מהדו"ח עולה כי אף גורם ציבורי לא מרכז את מספר המצלמות בישראל ואת המידע עליהן. עוד צוין כי ישנן רשויות מקומיות שבהן הותקנו מצלמות המאפשרות צילום מקרוב לתוך השטחים הפרטיים של האזרחים והדבר פוגע בפרטיותם.

רחוב אגריפס |, צילום: Abir Sultan,FLASH 90

השימוש במצלמות רחב זינק בעשרים השנים האחרונות

השימוש במצלמות רחב עלה בעשרים השנים האחרונות בעקבות יוזמות של הרשויות המקומיות ושל הממשלה. לדוגמה בירושלים, מספר המצלמות גדל מאז תחילת שנות ה-2000 פי 47. מ-80 מצלמות ל-3,800 כיום. בבאר שבע, הכמות גדלה בזמן הזה פי 271. מ-14 מצלמות ל3,800 ב2024, ובפתח תקווה בפתח תקווה מספר מצלמות המעקב שהותקנו עלה מ-42 מצלמות ל-2,820.

הרשות להגנת הפרטיות קבעה בנוגע למצלמות מעקב כי יש להציב את המצלמות במקום שיכסו במידת האפשר רק את השטחים הציבוריים ולא לפגוע בפרטיות התושבים. מבקר המדינה ערך בדיקה בבני ברק, דאליית אל-כרמל, נשר, חיפה וראשון לציון והתברר כי ההתנהלות בנושא הייתה לקויה ולא עמדה בהנחיות הרשות.

עיריית בני ברק העבירה צילומים בלי לטשטש את האזרחים

בבדיקה נמצא כי בנשר, חיפה, ראשון לציון ודאליית אל כרמל נמצאה כמות גבוהה, מעל 30%, של מצלמות בעלות יכולת לחדור לשטחים פרטיים של אזרחים. בנוסף, עיריית בני ברק העבירה צילומים בלי לטשטש את האזרחים שעברו במקום שצולם.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מסר בתגובה לדו"ח: "ב-20 השנים האחרונות זינק מספרן של מצלמות המעקב ברחובות ישראל שהותקנו על ידי הרשויות המקומיות כדי לתרום לתחושת הביטחון. בביקורת נמצא כי אף גורם מוסמך לא יודע כמה מצלמות יש ומה הם המאפיינים הטכנולוגיים שלהן".

בני ברק, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

"מלחמת חרבות ברזל - מחדדת ביתר שאת את חובתה של מדינת ישראל להגן על פרטיות אזרחיה"

עוד הוסיף ואמר: "המצלמות הללו נועדו לשמור על הסדר הציבורי אבל חלקן חודרות לבתים הפרטיים של התושבים. מלחמת חרבות ברזל וסכנות הסייבר מחדדות ביתר שאת את חובתה של מדינת ישראל להגן על פרטיות אזרחיה. על משרד המשפטים והרשויות המקומיות לפעול כדי להסדיר את השימוש במצלמות ולהגן על פרטיות התושבים".