עם פרוץ המלחמה נגלו לעינינו אין ספור מקרים של התגייסות אזרחית שמילאה את חוסרי הצבא, החל מרחפנים ועד לציוד לחימה בסיסי, אך סיפור שכזה ספק אם קרה. הכל החל בשיחה של נגביסט (מפעיל מקלע ה"נגב") בעזה עם אבישי פרנס שהוא במקרה גם רתח. הלוחם התלונן שאין לו איך להלביש כוונת על מקלע ה"נגב", מה שגרר את השניים למסגריה, שם בנה לו פרנס מתאם תקני עליו הלביש אותו לוחם את הכוונת החדשה שסייעה לו רבות בלחימה.

&ab_channel=%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%96%D7%90%D7%91

השמועה על המתאם לנגב התפשטה בצה"ל

אך מה שהחל בתלונה של לוחם אחד ובמעשה של חבר שני, התפשט במהירות מפה לאוזן ובקשות רבות מצד נגביסטים החלו לזרום. פה נכנס לתמונה יוסף דרשן, תושב קריית ארבע שהחליט לקחת על עצמו את המיזם ולהשקיע מכספו על מנת לייצר כמה שיותר מתאמים ללוחמים. בראיון ל"חדשות כיפה" הוא מספר על השתלשלות האירועים והאתגר איתו הם מתמודדים עתה.

"הבנתי שמדובר במוצר משמעותי שבאמת יציל חיים. אמרתי לו 'יש מלא חיילים שצריכים את זה', ואבישי אמר שזה מלא כסף, זה מכונות יקרות, זה שיווק, זה התעסקות, אמרתי לו: 'עליי, כסף עליי, שיווק עליי, ומפה והלאה התחלנו לספק את זה לחיילים" הוא מתאר את הימים הראשונים של הפרוייקט.

המתאם לכוונות, מאות חיילים כבר קיבלו צילום: ללא

"מהר מאוד הבנתי שאני לא יכול לממן את צה"ל"

בהתחלה הם נתנו את המתאמים ללוחמים בסכום סמלי, השתתפות בהוצאות. "שברתי חיסכון קטן שהיה לי ומהר מאוד הבנתי שאני לא יכול לממן את צה"ל" הוא מתאר את מצב הדברים, אך ככל שגברו הבקשות מצד הלוחמים "אמרנו שאו שנעצור פה, נעזור לכמה עשרות חיילים, או שנעשה את זה בצורה הרבה יותר רחבה ומשמעותית, ופה יצאנו למיזם" מתאר דרשן.

אחד הראשונים שקיבלו לידיהם את המתאם הוא הזמר עקיבא שנוסף על הקריירה המצליחה משמש כנגביסט, אך הוא לא לבד, חיילים רבים דיווחו על שיפור משמעותי ביכולת להילחם ולדייק בירי באמצעות המתאם. נ' לוחם מילואים ועובד משרד הביטחון אומר על הפיתוח: "המתאם לנגב שיפר לי את הרמה, היה לי יותר קל בזכותו לכוון ולירות עם הכוונת בכל מתאר שהייתי בו".

בשלב זה הסיפור קיבל תפנית משמעותית ומרגשת. בחיפוש אחר משקיע חדש עלה הצורך גם בשם לפרוייקט, ושם נחשפו היזמים לסיפורו יוצא הדופן של סמל תומר נגר ז"ל, נגביסט מגולני שנהרג ב-7 באוקטובר בקרב על מוצב כיסופים.

לבד בבונקר: "הילד המשוגע הזה החליט שהוא נלחם"

"נתקלנו בסיפור של תומר שלא הכרנו אותו בכלל, לא אותו ולא את המשפחה שלו וגילינו סיפור מטורף" אומר דרשן. תומר סיים עשרה חודשי הכשרה ועלה לפלוגה בגדוד 51 של גולני, הוא היה במוצב כיסופים ב-7 באוקטובר, בשש בבוקר הוא עלה לשמירה בעמדה שמחוץ למוצב, לבד בבונקר. ב-6:29 התחילו הטילים, ב-6:37 התחילה חדירת המחבלים והתצפיתנית עדכנו בקשר ואמרו לו שכדאי לו לסגת כי יש פלישה המונית.

סמל תומר נגר ז"ל, סיפור מעורר השראה צילום: באדיבות המשפחה

"הילד המשוגע הזה החליט שהוא נלחם" אומר דרשן, "הוא הוריד חוליה אחר חוליה אחר חוליה של אופנוענים, מחבלים עם RPG, עשרות אם לא מאות מחבלים, הוא לבד. כשהגיעו לוחמים לטהר את המוצב מצאו אותו עם 675 תרמילים של נגב לידו, הוא נלחם עד הכדור האחרון עם הנגב שלו. בזכותו ובזכות חברים שלו קיבוץ כיסופים והמוצב לא נפגעו למרות שהוא הקיבוץ הכי קרוב לגדר, כמעט שלא היו שם נפגעים".

"הבנו כמה המיזם הזה מתאים לאופי של תומר"

דרשן יצר קשר עם משפחתו של נגר: "התקשרתי לאבא שלו, ישר הוא אמר לי שהוא לרשותי מה שצריך". הוא מסביר שהרגיש מיד שהגיע לאדם שהכי מתאים שעל שמו ייקרא הפרוייקט. "כשישבנו איתם הבנו כמה המיזם הזה מתאים לאופי של תומר. הוא היה נגביסט מורעל, מכל הפלוגה שלו הוא היה הנגביסט היחיד עם הנגב בקו".

יוסף, אבישי והוריו של תומר צילום: באדיבות המצולמים

מה התגובות שקיבלתם מהחיילים בשטח?

הוא משיב: "תוך שלושה ימים קיבלנו בין 400-500 פניות" הוא מתאר את מבול הנגביסטים שביקשו את הפיתוח החדש. "עד כה נלחמו בעזה 200 נגביסטים עם המתאם שלנו. התגובות פשוט מדהימות ומרגש לראות כמה הדבר הזה מציל חיים".

"כל שקל שנכנס בקמפיין, מיועד למתאמים שמגיעים לחיילים"

בצבא יצרו איתכם קשר?

"זו המטרה בסוף. אנחנו מנסים לפנות לכל מיני ערוצים ומתנהל איזה ערוץ קשר. אבל עד שצה"ל ייקח, ייבדוק, יוציא מכרז ויקנה את זה החיילים כבר יכבשו את איראן". בין היחידות שכבר זכו לקבל את המתאם החדש נמצאות בין היתר גולני במילואים, צנחנים במילואים, פלס"ר שריון, אגוז וחטיבה 551, "ממש יחידות החוד של צה"ל בתמרונים בעזה ובלבנון" הוא אומר.

מאות נגביסטים כבר קיבלו צילום: ללא

אבל דווקא עם ההצלחה הגדולה, הגיע גם הקושי הגדול, התקציבי. את מאה הכוונות הראשונות מימנו מכספם, עתה הם פונים לקמפיין גיוס על מנת להשלים את יתר ההזמנות שמצטברות מדי יום: "הכל מתנהל רק על פי בקשות, כל שקל שנכנס בקמפיין, מיועד למתאמים שמגיעים לחיילים. מאז תחילת הקמפיין הוצאנו עוד כ-150 מתאמים כשיש עוד 300 בקשות פתוחות" הוא מסכם.