בסוף השבוע שעבר יצא הממשל האמריקאי בעוד סבב של סנקציות כנגד אזרחים ישראלים וביניהם גם שני המובילים של ארגון "צו 9", רעות בן חיים ושלמה שריד. על שריד עצמו עדיין לא הושתו הסנקציות, זאת לאחר הטעות של הממשל האמריקאי שהטיל אותן בטעות על אדם אחר בעל שם זהה. ל"חדשות כיפה" הוא אומר: "אנחנו רוצים לקבל תמיכה של כל החבר'ה בכנסת, כמו שהייתה תמיכה בנצח יהודה".

הטעות של האמריקאים: "אני נערך לזה כדי להיות מוכן"

שריד מתאר איך גילה על הסנקציות שהוטלו עליו: "אני בעצם מתחיל לקבל מבול של טלפונים של אנשים ששואלים אותי ואומרים לי שאולי יש פה טעות כי אני לא בן 27, ופתאום מלא הודעות, מלא טלפונים, אפילו ראיתי פרסומים בתקשורת לזה, וזהו, ככה זה נודע לנו".

האמריקאים כאמור, עשו טעות מה שהביא מהר מאוד לחסימת החשבון של חייל מילואים בעל שם זהה. "בתוך כמה שעות החשבונות בנק של אותו חייל עוכלו" אומר שריד, "הצלחתי לדבר איתו, אני עשיתי שעורי בית אז הסברתי לו מה צריך לעשות בחשבון וביקשתי ממנו סליחה על זה שהוא נדפק בגללי".

משאית סיוע הומניטרי בכרם שלום, ארכיון, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

הטעות האמריקאית הביאה לשריד כמה ימי התארגנות כדי להסדיר את חשבונות הבנק שלו לפני שהם נחסמים. "הפרדתי חשבונות, סידרתי את העניינים שצריך לעשות בבנק, גם כמשק בית וגם כעסק". על הסנקציות העתידות להיכנס הוא אומר: "אני מאמין שהאמריקאים לא כאלה מטומטמים ובקרוב הם יתקנו את הטעות שלהם, אני נערך לזה". יחד עם זאת הוא מציין את שותפתו לתנועה שדווקא נפגעה אישית מהסנקציות: "לצערי רעות השותפה שלי בצו 9 לא הצליחה להעביר את כל הכספים מספיק מהר, וחלק מהכספים נתקעו לה".

"אנחנו אנשים מכל גווני הקשת הפוליטית"

יש לך ציפייה ששרים בממשלה ינסו לעזור בעניין הזה?

"אנחנו מנסים לקבל תמיכה של כל החבר'ה בכנסת, כמו שהייתה תמיכה בנצח יהודה" הוא אומר ומוסיף: "לצערי שמעתי ראיון עם ח"כ רם בן ברק שאמר שהוא חושב שהסנקציות מוצדקות ושבגלל שמערכת החוק במדינת ישראל לא מטפלת, אז זה מוצדק שאמריקה תתערב בדברים שלנו. אמירה הזויה". שריד, שמעיד על עצמו כמי שהצביע בעבר למפלגתו של בן ברק התאכזב מהאמירה ואומר: "אנחנו אנשים מכל גווני הקשת הפוליטית וזה דבר הזוי".

צו 9 חוסמים את כרם שלום, ינואר 2023, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

יש לך כוונה להפסיק את הפעילות שלך בצו 9 בגלל זה?

"מה פתאום, זה בוסט אנרגיה מטורף, ביידן נותן לנו פה חיזוק כזה גדול, אנחנו משתמשים בו" אומר שריד. "זה נותן לנו תנופה גם תקשורתית וגם ציבורית, ואנחנו מקווים מאוד שזה יתורגם גם לתנופה כלכלית ובעצם הוא ירים את הארגון שלנו על הרגליים יותר חזק".

הלילה במעצר שהביא להדחה ממילואים

בחודשים האחרונים, הודח שריד משירות מילואים בעקבות פעילותו בחסימת המשאיות ולילה שהעביר במעצר. "נעצרתי עם עוד עשרות רבות של פעילים של צו 9. אני נעצרתי על שהייה בשטח צבאי סגור, למרות שלא הייתי בשטח צבאי סגור", הוא מסביר את האירוע שגרם להדחתו. "לא הייתי מוכן להשתחרר בערבות ובתנאים מגבילים, ביקשתי לעבור לפני שופט וכתוצאה מכך נכנסתי ללילה אחד למעצר".

הלילה הזה מסתבר, הפעיל מנגנון בירוקרטי שעתה מונע ממנו להמשיך לשרת במילואים: "השהייה בכלא גורמת לזה שיש עליי מושג שנקרא הקפאת שב"ס. חיילי מילואים נוספים שהיו איתי ולא היו במעצר וחתמו על הערבות, חזרו לשירות מילואים פעיל" הוא מסביר. "לעומת זאת אני ועוד חייל שהיינו במעצר וזוכנו למחרת מכל אשמה ושוחררנו בלי תנאים מגבילים, בגלל אותו לילה יש עלינו את הקפאת השירות".

"יש תקיעות בירוקרטית לא מובנת"

שריד, שלחם בעזה במהלך המלחמה אומר כי עצם שירות המילואים הביא את הדרייב להקמה של צו 9. "כרגע הגדוד שהייתי בו אמור להיכנס שוב לפעילות, מנסים לגייס אותי והם פשוט לא מצליחים, יש תקיעות בירוקרטית שלא מובנת איך בדיוק לפתור אותה, יש עורך דין שמטפל בזה" .