במסגרת המגעים לעסקת החטופים, נחשף כי ישראל דנה עם מצרים באפשרות הצבת חיישנים ומצלמות בצד המצרי של הגבול עם עזה. המהלך יאפשר מצד אחד נסיגת חיילים מציר פילדלפי, ומצד שני שליטה ישראלית ושמירה מפני הברחות של חמאס לעזה וממנה. כך דווח הבוקר ברויטרס.

גורם המעורה בפרטי העניין מסר כי "הרעיון הוא כמובן לזהות מנהרות, לזהות כל דרך אחרת שהם מנסים להבריח נשק או אנשים לעזה. ברור שזה יהיה מרכיב משמעותי בעסקה לשחרור חטופים". המקור אישר כי המערכת תהיה משמעותית להפסקת אש משום שזה אומר שחיילים ישראלים לא יצטרכו להיות במסדרון פילדלפי.

נשיא מצרים א-סיסי עם נתניהו. ארכיון, צילום: לע"מ. אבי אוחיון

ראש הממשלה הכחיש את הטענות לחלוטין: "הדיווח בסוכנות הידיעות 'רויטרס', לפיו ישראל דנה באפשרות לסגת מציר פילדלפי, הינו פייק ניוז מוחלט. ראש הממשלה עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי. כך הנחה את צוותי המשא-ומתן, הבהיר זאת לנציגי ארצות-הברית השבוע, ועדכן על כך אמש את הקבינט".

נתניהו הבטיח שליטה מלאה בפילדלפי - ולא אמר כיצד

עם זאת, הדיווח מתיישב עם טענתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (ה'), שאמר כי ישראל "לא נתפשר הברחת נשק לחמאס ממצרים - בראש ובראשונה על ידי שליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח". עם זאת, נתניהו לא הבטיח כי השליטה הישראלית תהיה באמצעות חיילים, ולא באמצעים טכנולוגיים אחרים.

במצרים מאשרים בתנאי אחד

גם בקהיר מאשרים את השמועות ואומרים כי לא יתנגדו להתקנת מערכת טכנולוגית, בתנאי שהדבר ימומן וישולם באופן מלא על ידי ארצות הברית. בנוסף הודגש כי מצרים לא תסכים לשום דבר שישנה את הסדרי הגבול בין ישראל לבינה, שפי שנקבעו בהסכם השלום.