מענק שהיה אמור לעבור אל המטפלות במעוני יום ולא הגיע, חשף בעיה עמוקה הרבה יותר: חוסר ההערכה מצד המדינה לעובדות בענף, שעלול להביא לקריסתו הכוללת. "התנהלות הממשלה תביא לחיסול ענף מעונות היום- אי העברת המענק שהובטח למטפלות גם הפעם, חוק המצלמות שמקודם והפחתת שכר המטפלות בעקבות הפחתת שעות העבודה החל משנת הלימודים הבאה הם המסמרים האחרונים שתוקעת ממשלת ישראל בארון הקבורה של הענף" כתב אבי סולימן, יו"ר הסתדרות הפועל המזרחי.

המענק שהובטח - ולא הופיע

הכל התחיל במאי של השנה שעברה, כשנחתם הסכם במסגרתו הובטח למטפלות במעונות היום המסובסדים מענק התמדה בסך 8,300 שקלים ברוטו, בחלוקה לארבע פעימות. המענק אמנם לא גדול כלל, אך מהווה "אוויר לנשימה" עבור אנשי ונשות הצוות שמקבלים שכר מועט יחסית לעבודתם.

אך גם הסכום הזה לא עבר בקלות. כל שלוש הפעימות שהיו אמורות להיות עד כה לא שולמו בזמן, ועל כל אחת ואחת מהם נאלצו העובדים להאבק. שתי הפעימות הראשונות התקבלו באיחור, לאחר מאבק ממושך. המענק השלישי, שהיה אמור להתקבל במשכורת יוני, לא הופיע גם הוא. יו"ר הסתדרות הפועל המזרחי פנה למשרדי הממשלה במכתב חריף ותקף אותם על הזלזול בנשות ואנשי החינוך.

אילוסטרציה, צילום: shutterstock

העובדות פשוט יתפטרו

"פעם אחר פעם הן מוצאות עצמן הנפגעות המידיות והיחידות, בכיפופי הידיים בין משרדי הממשלה לארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים". והוסיף כי "המטפלות־ מחנכות במעונות היום הן המפתח לדאגה לעתיד ילדי ישראל והן העוגן הכלכלי לעתיד מדינת ישראל. בזכותן, מיליוני הורים בישראל הולכים מידי יום בראש שקט לעבודתם. כלכלת מדינת ישראל תלויה באופן ישיר בעבודתן המסורה של המטפלות. על אף כל זאת, ועל אף תרומתן הרבה וההסכם שנחתם, נראה כי לאף אחד ממשרדי הממשלה פשוט לא אכפת מהן ובמודע אתם מעכבים את תשלומי המענקים ומקדמים צעדים נוספים שפוגעים בענף מעונות היום כולו".

מההסתדרות אף נמסר כי אם המענק לא יעבור, והלחץ הציבורי לא יפעל, ייתכן וינקטו בצעדים קיצוניים יותר. החשש הגובר הוא שהעובדות פשוט ילכו ויתפטרו, והקושי במציאת עובדות טובות במקצוע פשוט יכריע את הענף.