צוות התחקיר הצה"לי על מחדלי 7 באוקטובר בראשות אלוף במילואים מיקי אדלשטיין יציג היום (ה') את התחקיר הראשוני העוסק במה שהתרחש סביב קיבוץ בארי בבוקר השבת השחורה. במוקד התחקיר יעמדו השעות הרבות בהם לא ניתן מענה לתושבים שזעקו לעזרה וגם אירועים בולטים שהתרחשו באותו יום ובתוכם התנהלותו של תא"ל ברק חירם שהגיע ביוזמתו למקום ופיקד על הקרב.

שורת המחדלים של הצבא בבוקר השבת השחורה

התחקיר צפוי להציג שורת כשלים ומחדלים ארוכה של כוחות הצבא ובעיקרם הנתק בין הכוחות בשטח לבין הפיקוד העליון והפקודות שלא הגיעו, כמו כן התחקיר יעסוק בהצטברות הכוחות מחוץ לשערי היישוב ואי החתירה למגע של חלקם באותו היום. התחקיר יציג גם פרטים חדשים על חילוץ הנפגעים מהקיבוץ באותו יום נורא. חשוב להזכיר כי באותו יום קשה בבארי, מלבד הכשלים החמורים היו גם סיפורי גבורה חסרי תקדים.

ההרס בקיבוץ בארי, צילום: Edi Israel,Flash90

ההחלטות של תא"ל חירם - סבירות נוכח האירועים

בתוך כך, אחת השאלות שיוכרעו היא שאלת הקרב בבארי והתנהלות הכוחות סביב ביתה של פסי כהן. על פי דיווח של ניר דבורי, התחקיר יקבע כי ההחלטות של תא"ל ברק חירם, שפיקד על הקרבות בקרבות, היו סבירות וזאת בגלל התנאים והמציאות שהתפתחה במקום. בנוסף, יגע התחקיר גם בשאלת צבר הכוחות שנותר מחוץ לקיבוצים ולא נכנס פנימה.

כזכור, בשיא הקרב, התבצרו עשרות מחבלים יחד עם עשרות בני ערובה בביתה של פסי כהן במרכז הקיבוץ, בשלב מסויים בהחלטת חירם ומפקד כוח הימ"מ במקום, פקד ארנון זמורה ז"ל, הוחלט לירות שני פגזים לכיוון הבית וזאת על מנת לאפשר את פריצת הכוחות למבנה. תוצאות הקרב הקשה היו חילוצה של בת ערובה אחת, כאשר שאר בני הערובה נרצחו בבית והערכות הן שהמחבלים הם אלו שרצחו את בני הערובה ולא ירי הכוח.

" type="video/youtube" />