על רקע המשבר בין אריה דרעי לאיתמר בן גביר, במפלגת ש"ס איימו אמש (ב') בפירוק הקואליציה. הפרשן החרדי, ישראל כהן, מסביר ל"כיפה" כי לא מדובר באיומי סרק: "יכול להיות שיחכו עוד תקופה, אבל אין ספק שכבר מתקרבים לקש שישבור את גב הגמל".

בטן מלאה על נתניהו

כזכור, אמש הוציאה הסיעה הודעה חריגה ורמזה לפירוק הקואליציה: "סיעת ש"ס מאוכזבת עמוקות מחוסר שליטתו של ראש הממשלה נתניהו בחברי הקואליציה. לאור זאת, יו"ר סיעת ש"ס ח"כ ינון אזולאי הורה לחברי הכנסת לעזוב את המליאה מיידית. ש"ס תתכנס בקרוב, תתייעץ עם רבניה ותחליט על המשך דרכה", נכתב.

"האיומים של ש"ס רציניים" הבהיר כהן. "לכל אחד משלושת ראשי המפלגות החרדיות יש בטן מלאה על נתניהו ועל הקואליציה. הם מרגישים ששנה וחצי הם לא קיבלו כלום". הוא מסביר כי נתניהו הטיל עד כה את האשמה בכך על חברים אחרים בקואליציה דוגמת גנץ ואדלשטיין, אך התירוץ כבר לא מספיק: "בסוף הם אומרים לנתניהו אם יש לך שליטה בקואליציה שלך ובמפלגה שלך, תיישר אותם. לדרעי יש שליטה במפלגה שלו. אפילו יהדות התורה שהיא מורכבת מכמה סיעות פוליטיות פועלת כקול אחד. אם ליברמן, יאיר לפיד, כל אלה שולטים במפלגה שלהם. אין סיבה שנתניהו לא יוכל".

דרעי ונתניהו, בטן מלאה צילום: Yonatan Sindel,Flash90

חוק הרבנים - מבחן לקואליציה

"הם עושים לעצמם חשבון. בשנה וחצי, הם לא קיבלו חוק גיוס, לא תקציבים, ורשתות החינוך שלהם במצוקה". אם ככה, אומר הפרשן החרדי, "מה יצא להם מכל הקואליציית ימין, ממשלת ימין מלא הזה?". הם אמנם לא בטוחים לדבריו, שתהיה אלטרנטיבה טובה יותר עם גנץ או לפיד, אך ברקע נשמעות גם טענות כאלה: "אפילו אצל גנץ לא יהיה יותר גרוע".

כהן מסביר כי חוק הרבנים, שהוא חוק "קטן" יחסית, היה מעין מבחן ליכולתה של הקואליציה: "זה מבחן ניסוי, אם נתניהו לא מצליח להעביר אותו, אז איך הוא יצליח להעביר את חוק הגיוס? לכן הם עם בטן מלאה ועם כעס גדול על נתניהו. כי בסוף, אתה הראש, אתה אשם".

ישראל כהן,מבחן לנתניהו, צילום: שלומי כהן

הכל בידיים של נתניהו

"יש רבנים שיותר חשוב להם הנושא של חוק הגיוס, יש כאלה יותר החינוך, יש כאלה יותר התקציבים למוסדות התורה, אבל בסוף כולם מגיעים פחות או יותר לאותה נקודה, האם זה יתפוצץ פתאום כשישלחו צווי גיוס לבחורי ישיבה" אומר כהן. "השאלה היא האם נתניהו יכול להעניק איזשהו הישג, לפחות חלקי לחרדים. או שהוא לא מצליח, ואז האכזבה תגדל יותר ויותר ויותר, ותחול פה דינמיקה של התפרקות. אבל זה בידיים שלו, כי אם הוא יכול לקחת שליטה, להביא להם אפילו הישג מסוים בחלק מהדברים, אז הם יכולים להירגע". לבסוף הוא מדגיש כי גם אם הפירוק לא יקרה עכשיו, במושב הקיץ, "זה יכול לקרות בחורף".