ב-3.6.2023 שלושה לוחמי צה"ל נהרגו בפיגוע ירי בגבול ישראל-מצרים, אירוע מטלטל שגרם לביטולן של שתי תכניות הריאליטי שהיו אמורות להיות משודרות זו מול זו באותו הערב - "האח הגדול" ו"רוקדים עם כוכבים". בדיוק שנה אחר כך, ב-3.6.2024, בוטלו במקביל אותן התכניות. הפעם בגלל ידיעה כואבת על מותם של ארבעה חטופים בשבי החמאס, שדחתה שידור של שני פרקי בכורה של רשת וקשת.

סוגיית לוח השידורים והחדשות המתפרצות לא התחילה במלחמת חרבות ברזל, אך גם לא שנה לפניה. כבר בשנת 2002 נתקלנו באירוע "המסך המפוצל" הבלתי נשכח, כשחברת ההפקות טלעד החליטה להמשיך לשדר את משחק ליגת העל במקביל לשידור הדיווחים על פיגוע בשכונת בית ישראל בירושלים. כבר אז, לפני למעלה משני עשורים, נאלצו הערוצים להתמודד עם סוגיית הרייטינג אל מול המחויבות החדשותית והאחריות הלאומית. אך אם בעבר צצה הדילמה מדי מספר חודשים, הרי שמאז אוקטובר האחרון נאלצו הערוצים להתמודד איתה כמעט מדי יום.

תשעה חודשי מלחמה - חמישה ביטולים בלוח השידורים

כבר ביום האחרון של אוקטובר 2023 ביטלה קשת 12 את עלייתה המתוכננת של "הכוכב הבא" בעקבות נפילת שני לוחמים בעזה, אחרי שספגה לא מעט ביקורות על ההחלטה לעלות. בחודש ינואר החלו לשוב למסך תכניות ריאליטי נוספות, והדילמות הפכו ליום-יומיות - מתי בוקר של "הותר לפרסום" הופך לערב של מהדורת חדשות מורחבת, ומתי "רוקדים עם כוכבים" תשודר כרגיל גם לאחר ידיעה כואבת על חלל או חטוף?

גם 20 שנה אחרי, דילמת המסך המפוצל נמשכת צילום: ללא

מלבד שני המקרים לעיל, היו עוד שלושה ביטולים במהלך המלחמה: ב-9.1 נפלו תשעה לוחמי צה"ל בשלוש תקריות שונות, מה שגרם לביטולה של "שנות ה-90" ברשת ("גיבורים" ו"פגישה עם רוני קובן" שודרו בקשת וכאן). ב-23 באותו החודש נפלו 21 לוחמים באסון קריסת המבנים ו"ארץ נהדרת" של קשת בוטלה. הפעם השלישית התרחשה לפני כחודש, ב-15.6, כשנפילתם של שמונה לוחמים בתקרית פיצוץ הנגמ"ש ברפיח הובילה לביטולן של "האח הגדול" ו"רוקדים עם כוכבים", והעברת משחק היורו מכאן 11 לכאן חינוכית.

קשת ורשת בצרה, ערוץ 14 ממשיך כרגיל

לצד חמשת האירועים האלו שהובילו לביטולי התכניות, במהלך המלחמה צצו חדשות קשות וכואבות כמעט מדי יום. שתי תקריות חריגות בחודש מאי - נפילתם של חמישה לוחמים בג'באליה (16.5) ותקרית ברפיח בה נפלו שלושה לוחמים ונפצעו חמישה אחרים (29.5) - דווקא לא גררו ביטולים.

גם אחרי דיווח על נפילתם של שני חללים שודרו לא פעם ריקודים תוססים ברחבה של קשת 12, ואחרי ידיעות על פיגועים, אזעקות, נפילות ישירות או מותם של אזרחים בגבול הצפון, השידור ברשת 13 עבר לריב הסוער של פרידה והדר. בתאגיד ניצלו ימים כאלו ל"זמן אמת" או לתכנית מאופקת אחרת, כמעט מבלי צורך בשינויים פתאומיים. רק באולפן ערוץ 14 לא נאלצו להיתקל בבעיה, ועברו בקלילות לתכנית האקטואליה היומית "הפטריוטים".

אין תבנית שקובעת - ארבעה חללים מבטלים, שלושה חטופים לא

קשה לקבוע על סמך הביטולים שהתרחשו במהלך המלחמה (ולפניה, לא פעם בימי ההפגנות הסוערות שאחרי ליל גלנט) תבנית קבועה המובילה לשינוי מידי בלוח השידורים. ניתן להניח שבחדרי ההפקה של ערוצי הטלוויזיה אין לוח עם טבלה הקובעת - ארבעה חללים שווים ביטול, שלושה חטופים לא. אם כך, הדילמה המגיעה לחדרם כמעט מדי ערב מכילה בתוכה שק שיקולים עמוס איתו הם נאלצים להתמודד תוך שעות ספורות.

מהדורת חדשות 12, ברקע אזעקות צילום: צילום מסך

נראה שהשיקול העיקרי העומד על הכף אינו רגישות או טאקט, שכן אף אחד לא יטען שנפילתם של ארבעה חללים כואבת יותר מנפילתו של חלל אחד (שמעולם לא ביטל וכנראה לא יבטל תכנית ריאליטי כלשהיא). הגורמים העיקריים בסופו של דבר הם החשיבות החדשותית שיש לאירוע והמידע שיש להעביר לציבור בעקבותיו, כמו גם התוכן עצמו שאמור להיות משודר הערב.

הגורמים העיקריים: הערך החדשותי, וכסף

נסביר: נפילתם של תשעה חללים ביום אחד מצביעה כנראה על אירוע דרמטי שהתרחש ברצועה והציבור זקוק ומעוניין במידע לגביו, לכן ככל הנראה תאריך את המהדורה משמעותית ותכנית הפריים טיים תיאלץ להתבטל. הדיווחים על פרטי האירוע, על ההלוויות והתגובות של ראשי מערכת הביטחון יתפסו זמן רב יותר מדיווח על חלל אחד או על גופה של חטוף שהתגלתה בעזה.

גם התכנית עצמה המשובצת בלוח השידורים תשפיע על ההחלטה. במידה ומדובר בהפקה שדחייה שלה עלולה לגרור הפסד כספי של עשרות אלפי שקלים (כמו פרק הפתיחה של "האח הגדול", לדוגמה), היד על כפתור הביטול תהיה קלה פחות. במידה ומדובר בתכניות דרמה או מתח, כאלו שבדרך כלל מאופיינות בצפייה נדחית, יהיה פשוט יותר לשדר אותה ביום המתוכנן בשעה מאוחרת יותר, לאחר מהדורת החדשות המורחבת.

הדילמה איתה נאלצים להתמודד ערוצי הטלוויזיה בישראל מורכבת גם בשגרה יום-יומית, אך מסתבכת עוד יותר בשגרת מלחמה. תכניות הריאליטי אמנם ממלאות את לוח השידורים של רשת וקשת, אבל בכל רגע יכולה לצוץ ידיעה אחת שתשנה את הכול. בזמן שאנחנו מנסים לעכל בשורות קשות או להבין את המידע שפורסם, יש מי שיושב בחדר הקונטרול ושובר את הראש מה לעשות עם יהודה לוי הערב.