רשת 'אור תורה סטון' הכריזה היום (ה') כי הרבנית חמוטל שובל מונתה לתפקיד מנהלת 'כולל דעה' לנשים, זאת לאחר שמנהלת הכולל הנוכחית, הרבנית דבורה עברון, החליטה לסיים את תפקידה בעוד כחודשיים, לאחר שבע שנים בהן עמדה בראש הכולל. שובל תחל בספטמבר הקרוב בתפקידה כדיקנית ע"ש משפחת מוזס של הכולל.

'כולל דעה' ע"ש סוזי ברדפילד, הפועל במסגרת מדרשת או"ת לינדנבאום, מכשיר נשים להוראת הלכה ותפקידי מנהיגות הלכתית ורוחנית מגוונים ומרכזיים בחברה וביצירה התורנית. הכולל מקיים תכנית ייחודית וראשונה מסוגה שאורכה 5 שנים, במסגרתה לומדות עמיתות הכולל על פי תכנית הלימודים הקלאסית של לימודי רבנות, הכוללים את הלכות איסור והיתר, שבת, נידה ומקוואות, תפילה וברכות, אבלות, וסידור חופה וקידושין. לצד כך, כוללים הלימודים הכשרה להתמודדות עם אתגרי מעגל החיים ועם מצוקות אישיות וקהילתיות.

בוגרת הכולל שמונתה לעמוד בראשו

שובל, בוגרת הכולל בעצמה ובוגרת תוכנית אמירים של האוניברסיטה העברית, שימשה בשנתיים האחרונות כשליחת רשת 'אור תורה סטון' בצפון אמריקה. לאחר שהייתה האישה הראשונה לפרסם מאמר החתום על ידיה בלבד בכתב העת ההלכתי תחומין, היא כיהנה כראש בית המדרש לנשים באפרת ועסקה במרוצת השנים בכתיבת תוכניות חינוכיות והוראה בתחום ספרות השו"ת, גמרא והלכות תפילה.

הרבנית חמוטל שובל., צילום: חנה לאה חסון

"אני מתרגשת מאוד מהמינוי" מציינת שובל, "בתור בוגרת הכולל, אני שמחה לחזור אליו בכובע חדש כמנהלת. התואר 'רבנית' כבר מוכר וידוע ברחבי הארץ - הבוגרות שלנו ידועות כנשות הלכה, הבקיאות בכל תחומי החיים, והן עונות לשאלות הלכתיות רבות. החזון שלי הוא להוסיף קומה נוספת למנהיגות הנשית הגדלה בכולל דעה, להרחיב את שורות הכולל, לגייס עוד נשים מוכשרות שחשקה נפשן בתורה, לפתוח אופקים חדשים של השמה לבוגרות שלנו ולחבר את המכון אל מעבר לים. אני מודה לרבנית דבורה על שנים של בניית הכולל, לרב אהד טהרלב ולרב שוקי רייך על התמיכה ולרב ברנדר על האמון שנתן בי" היא מסכמת.

"השפעתה על ההנהגה ההלכתית הנשית בעולם היהודי ניכרת"

"שבע שנים טובות עברו עלי, טובות מאוד - מלאות בתורה, ביצירה, בעשייה" מציינת הרבנית עברון, "ב"ה העמיתות והבוגרות שלנו משולבות היום כרבניות אולפנות ותיכונים, כר"מיות ומלמדות במדרשות, כראשות קהילה, כמנהלות תוכניות בהלכה לנשים בארץ ובעולם, בעשייה מקצועית במרחב הציבורי ובקרוב בעשייה רבנית ורוחנית בצה"ל". עוד מציינת הרבנית עברון, כי היא מרגישה שזה הזמן להעביר את המקל של הובלת המנהיגות הדתית וההלכתית של נשים לדור הבא. "הגענו לסוג של מישור שבו אנחנו מתנהלות מזה זמן, והפריצה הבאה נכון שתיעשה על ידי נשים צעירות ממני. רק הן יכולות לקחת אותנו קדימה. באנרגיה שלהן, במיומנויות שלהן ובתורה שלמדו. זה הזמן להתחדשות".

הרבנית דבורה עברון, צילום: גרשון אליסון

"אני רוצה להודות לרבנית דבורה עברון על עבודתה המסורה והמצוינת בשבע השנים האחרונות ועל כך שהובילה את הכולל להישגים חדשים ומשמעותיים בתקופה זו" אומר נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון', הרב דר' כתריאל ברנדר, "השפעתה על ההנהגה ההלכתית הנשית בעולם היהודי ניכרת ובאה לידי ביטוי בדור של נשים למדניות, אשר נכנסות לתפקידי מנהיגות בתחומים, שעד לפני שנים ספורות, היו נראים כחלומות רחוקים. אנו מתרגשים על כניסתה לתפקיד של הרבנית חמוטל, המביאה עימה ניסיון הלכתי, פדגוגי וחינוכי רב בארץ ובחו"ל, ומאחלים לה הצלחה רבה בהובלת הכולל אל השלב הבא" הוא מסכם.