ביום שני השבוע, הכתב המדיני של "כאן 11", סולימאן מסוודה, פרסם מסמך שפירט תרחיש פלישה, רצח וחטיפת אזרחים ביישובי הדרום. המסמך חובר ב-19 בספטמבר 2023, כשלושה שבועות לפני הטבח האכזרי של חמאס, ומתאר בפרוטרוט את כל מהלכי המתקפה האכזרית - חטיפה של 200–250 אזרחים לעזה, כיבוש מוצבים ובסיסים, חטיפת אזרחים וחיילים, וגם את התנאים שבהם יוחזקו בשבי.

אלוף אהרון חליוה, צילום: Tomer Neuberg,Flash90

המסמך שתיאר בפרוטרוט את כל מה שקרה בשביעי לאוקטובר וזכה להתעלמות

המסמך כאמור עורר סערה, שכן התייחסות אליו הייתה יכולה למנוע באופן ודאי את התכנית הזדונית של חמאס, ומהווה בקרב הציבור בישראל עוד נדבך בתסכול העצום מגודל המחדל הביטחוני שהתרחש בשביעי לאוקטובר.

מטהרים את בארי, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

ענת קם רוזמת: מקור המסמך - מדיני

בטור ב"הארץ" שכתבה העיתונאית ענת קם, בחרה קם דווקא למתוח ביקורת על פרסומו של המסמך על ידי הכתב המדיני של כאן 11, סולימאן מסוודה, כאשר לטענתה של קם, היא מאשימה את מסוודה בכך שהוא "מטעם", כיוון שהכתבה לא מפרטת מי חתם על המסמך או לאן הוא הועבר, מה שמעורר שאלות בנוגע למקורותיו של מסוודה.

בנוסף טוענת קם כי עצם זה שהמסמך הועבר לכתב המדיני של התאגיד במקום לכתבים צבאיים, עלול לרמז על מקורו המדיני של המסמך שנועד לטענתה להפיל את האשמה במחדל על צה"ל ולא על הדרג המדיני. שכן חייב להיות "נהנה" מכל ההדלפה הזאת.

רכבים שרופים סמוך לשדרות, אוקטובר 23, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

תגובתו של הכתב המדיני לטור של קם לא איחרה לבוא, מסוודה ביקר את העובדה שמאז הפרסום שלו כולם תוהים על מקורותיו, "מאז הפרסום שלנו ביום שני אני רואה עיסוק בלתי נלאה במי היו המקורות שלי. כולל במאמר הזה של ענת קם בהארץ. אין לי כוונה בשום אופן לפתוח בשיח על מקורות מהטעם הפשוט שחיסיון מקורות מבחינתי כעיתונאי הוא הדבר הכי קדוש במקצוע".

מסוודה לענת קם: " בבקשה אל תעליבו אותי עם הטענה המגוחכת הזו"

בהמשך כתב מסוודה כי הוא דוחה את הטענה כי המקור שלו תכנן להפיל את האחריות על הדרג הצבאי "יש לי רק בקשה אחת מענת וכל מי שהגיב כמוה: בבקשה אל תעליבו אותי עם הטענה המגוחכת שהמקור שלי נמצא בלשכת רה"מ והוא רצה להפיל אחריות על הדרג הצבאי."

ענת קם, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד הוסיף מסוודה כי "אין לו שום כוונה לחשוף לחשוף את שמות החיילים שחיברו את המסמכים ועקבו אחרי תרגילי חמאס. מדובר באנשים שעשו את עבודתם נאמנה - עקבו והתריעו. חשיפת שמותיהם עלולה לסכן אותם. וכמובן יש על פרסום שמותיהם צנזורה".

נתניהו, גלנט והרמטכ"ל, היום., צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

מסוודה: "חשבתי שאת יותר חכמה מזה"

הכתב המדיני של כאן 11 התייחס גם לטענה שמכיוון שהוא הכתב המדיני אז סביר להניח שההדלפה הגיעה מלשכת נתניהו, מסוודה עקץ את קם ואמר לגביה כי חשב שהיא חכמה מזה, "לגבי הטענה שאני כתב מדיני ולכן ההדלפה הגיעה אליי מלשכת רה"מ - תרשי לי ענת להגיד שחשבתי שאת יותר חכמה מזה. אני אמנם כתב מדיני, אבל אני עיתונאי שמדבר עם כולם, לא משנה באיזה דרג הם, ופשוט עשיתי את העבודה שלי: שמעתי שיש מסמכים מהסוג הזה וחפרתי עד שהגעתי אליהם, שכנעתי את מקורותיי להסכים לפרסום תוכנם, והבאתי את המידע החשוב הזה (עד כמה שאפשר במגבלות הצנזורה) לציבור, זו בעיניי מהותו של עיתונאי".