זוגות מאורסים רבים מוצאים את עצמם עומדים בפני בור כלכלי כי חתמו על חוזה עם אולם האירועים מבלי שלקחו בחשבון אפשרות כי תפרוץ מלחמה. החוק אמנם מאפשר לדחות חיובים, גם כאלו הקשורים בחתונות, אבל נותן מענה רק לתקופה קצובה, חל רק על רשימה מצומצמת ולא עוסק בביטול מוחלט של החוזה. עומדים להתחתן? הנה כמה דברים שיכולים לעזור לכם לא לשלם עשרות אלפי שקלים על ביטול פתאומי.

אל תמהרו לחתום על חוזה עם אולם האירועים

תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) קובעות רשימת עסקאות שצרכן רשאי לבטל באופן חד-צדדי ללא סיבה תוך פרק זמן מסוים - חתונות ושמחות אחרות אינן ברשימה. זה לא אומר שלא ניתן לבטל את החתונה, אלא רק שהחוק לא מאפשר לעשות זאת באופן חד-צדדי ללא שום "קנס", כמו עסקאות צרכניות אחרות (ביגוד, הנעלה, חופשות ועוד). לכן אופן ביטול החתונה, לא משנה על-ידי מי, חייב להיות מוסדר מראש בחוזה מול אולם האירועים.

טיפ: אל תמהרו לחתום על החוזה ואל תפחדו להתמקח. קחו את החוזה הביתה, קראו אותו לעומק, והקפידו לקבוע מנגנוני פעולה לכל תרחיש.

החתונה בוטלה בגלל המלחמה? הפיצוי עדיין על הפרק

ברוב החוזים תוכלו למצוא סעיף שאומר שאם החוזה יופר בגלל "כוח עליון" אז הצד הנפגע לא יהיה זכאי לפיצוי או להחזר כספי. ככלל, מניעה בשל מצב ביטחוני אינה "כוח עליון". סעיף 18 לחוק החוזים עוסק ב"פטור בשל אונס או סיכול חוזה" ולפיו צד שהפר חוזה בשל אירוע שלא היה יכול לדעת עליו או לצפות מראש בעת חתימת החוזה, וההפרה הייתה בלתי-נמנעת, לא יהיה חייב לשלם פיצויים לצד הנפגע.

אם רוב האורחים לא יוכלו להגיע בגלל המצב הביטחוני, משרד הביטחון לא מאשר לקיים את האירוע או שהחתן הוקפץ לצו 8 - אלו טענות לסיכול חוזה. בית-המשפט העליון קבע כהלכה כי במדינת ישראל מניעה בשל מצב ביטחוני אינה "כוח עליון" מכיוון שמדינת ישראל נמצאת במצב חירום מיום הקמתה ואירוע ביטחוני אינו מחזה נדיר. בהתאם, צדדים לחוזה שאמור להתקיים בישראל יכולים וצריכים לצפות הסלמה ביטחונית בעת כריתת ההסכם ועליהם לקבוע מראש מנגנון פעולה ופיצוי בהתאם. קבעתם מנגנון כזה בחוזה? נהדר, תפעלו על פיו. לא קבעתם? אפשר ורצוי לנהל שיח אישי ולראות מה ניתן לעשות.

טיפ: רוב האולמות קובעים מדרגות ביטול לפי קרבה למועד האירוע, כלומר ככל שהביטול יעשה בסמוך לאירוע כך הסכום שיהיה על בעלי השמחה לשלם יהיה גבוה יותר. לכן, סייגו את סעיף הביטול המדורג לרשימת מצבים ספציפיים שנוגעים למלחמה ותקבעו מנגנון פיצוי מוסכם וריאלי שתואם ליכולתכם הכלכלית.

זומנתי לצו 8 שנופל על יום האירוע - עליי לשלם קנס?

ביום 18.10.2023 פורסם "חוק דחיית מועדים" שעוסק בחוזים שנחתמו לפני ה-7.10.2023 ואמורים להתקיים עד ליום 29.2.2024. החוק כולל מספר סייגים, אבל זו נקודת המוצא: אם אחד מבני הזוג זומן לצו 8 עד ליום 29.2.2024, האולם חייב לאפשר לו לדחות את האירוע ללא קנס. או כלשון החוק: "לא יראו זאת כהפרת החיוב בחוזה, בין היתר לעניין חיוב בריבית פיגורים". החוק גובר על כל סעיף בחוזה ואולמות שיסרבו לדחות חושפים את עצמם לתביעה. נכון לעת הזו, חוק דחיית מועדים מטפל רק בתקופה שעד ליום 29.2.2024, וגם לא מטפל במצב של ביטול החוזה אלא רק בדחייה של חיוב.

הכותבת היא מנכ"ל ומייסדת פלטפורמת dino להגשת תביעה קטנה אונליין תוך 14 דקות בלבד.