ברקע הידרדרות היחסים בין המדינות ובהמשך להודעת הטורקים על עצירת הייצוא הטורקי לישראל, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על העלאת המכסים על הייבוא מטורקיה לגובה 100% מכס. ההחלטה תובא היום (א') לאישור הממשלה.

ההחלטה: עד סוף שלטון ארדואן

על פי הצעת ההחלטה, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין המדינות ובנוסף, יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה בנוסף לשיעור המכס הקיים.

ההצעה תוחמת את ההחלטה בזמן וקובעת כי זו תהיה כהוראת שעה שתוקפה עד למועד תום תקופת כהונתו של נשיא טורקיה ארדואן, שעומד מאחורי ההחלטות נגד ישראל. בנוסף, על פי ההצעה, מוצע להנחות את שר הכלכלה, שר החוץ ושר האוצר לנקוט בצעדים הנדרשים לחיזוק התעשייה הישראלית וסיוע לגיוון מקורות היבוא של ישראל בהתייחס למוצרים שמיובאים כיום מטורקיה לישראל, זאת בכדי ליצור חלופות ולהפחית את התלות של המשק הישראלי ביבוא מטורקיה.

נמל טורקי, ארכיון. צילום: Resul Muslu,Shutterstock

"למצוא אלטרנטיבות יבוא ממדינות ידידותיות לישראל"

במשרד האוצר טוענים כי גם אם יתכנו שיבושים זמניים בטווח הקצר, הדבר יוביל לגיוון מקורות היבוא. גיוון מקורות האספקה על ידי יבוא ממדינות ומאזורים גאוגרפיים שונים עשוי לשפר את חוסן שרשראות האספקה של ישראל מפני הפרעות ושיבושים.

בהתאחדות התעשיינים בירכו על ההחלטה ויו"ר ההתאחדות רון תור אומר היום כי "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב. בנוסף, הגיע הזמן לשים סוף להתמכרות ליבוא מטורקיה - התמכרות שרק פגעה בנו. יש למצוא אלטרנטיבות יבוא ממדינות ידידותיות לישראל, שלא ייפגעו בעתות משבר כמו במשבר הנוכחי"