כשאני מתבוננת על בסיס השאלה "איך לחזק את הקשר" אני שומעת את הרצון הגדול לקשר משמעותי, חי, עמוק ופועם. וביחד עם זה אולי גם מעין מחשבה כזו שצריך כל הזמן "לחזק" את הקשר כי אולי הוא יתרופף (או במילים אחרות - מה יקרה אם לא נחזק, או אולי נחזיק את הקשר?). אז קודם כל האמת היא שקשר בין איש ואישה הוא חזק מטבעו - מהרגע שהתחתנתם יש ביניכם קשר נשמתי בל ינותק. זה לא שלפעמים הקשר חזק ולפעמים הוא חלש. אתם קשורים - זה מצב נתון.

איך להרגיש את החיבור בינינו?

אז מה כן? נראה לי שהשאלה צריכה דיוק ומתוך כך גם המענה יהיה עמוק יותר. וכאן זה באמת פתוח לכל זוג והשאלה המדויקת אליו. במקום איך לחזק את הקשר - אולי איך להרגיש את החיבור בינינו גם או על אף המרחק? או איך להרגיש בטוחה בקשר? או איך לפתח שיח רגשי בתקופת המילואים?

המלחמה מבקשת מאיתנו סוג אחר של זוגיות

ובהתאם לשאלה יש מגוון תשובות ומענים. אבל לפני כן ההבנה שיש כאן משהו אחר. אנחנו רגילים לזוגיות מסוג אחד שהיא יותר יומיומית ופתאום המלחמה מבקשת מאיתנו סוג אחר, נוסף של אהבה וזוגיות. כזו שאין בה פגישה פיזית מדי יום או שיח קבוע. וזה קשה להתרגל למשהו אחר. זה גם מפחיד "מה יהיה על הזוגיות שלנו" וגם קצת נותן תחושה של חוסר אונים "אני לא באמת יודעת איך יוצרים קשר מרחוק".

איזו איכות חדשה אנחנו יכולים להביא לזוגיות שלנו?

אז מה שקורה הוא שמהר מהר אנחנו מנסים לאחוז במה שכן - תני לי טיפים, תני לי עצות אחת שתיים שלוש. וזה לא שאני לא בעד טיפים - גם אני עצמי נותנת טיפים ואפילו יצרנו דף עם שאלות לשיח משמעותי ומשחקים ודייטים במיוחד לזוגות במילואים. אבל רגע לפני כן - אולי פשוט נתבונן על המציאות וננסה לראות מה קורה מתחת לפני השטח - מה מפחיד, מאיים, מפעיל אותנו. וגם - איזו איכות חדשה אנחנו יכולים להביא לזוגיות שלנו מתוך המציאות הנוכחית.

אפשר לבחור ללמוד מהמציאות אם כבר היא הגיעה לפתחנו

כי את המציאות אי אפשר לשנות כרגע, אבל כן אפשר לבחור ללמוד ממנה אם כבר היא הגיעה לפתחנו. וזה יכול להיות פתאום געגוע שאולי קצת שכחנו איך מרגישים אותו בזוגיות צפופה, זה יכול ללמוד לתקשר רוחנית אחד עם השניה (ללא מילים, רק לשלוח אנרגיה וכוונות לב אחד לשניה), אולי פתאום דווקא מתוך המילואים מבינים את חשיבות הזמן הזוגי ונותנים לו נוכחות כך או כך (מכירה לא מעט זוגות שיש להם שיחה קבועה מדי יום ויהי מה).

לא רק מה את רוצה בזוגיות

ובעיני הכלי הכי חזק זה פשוט לשאול את עצמך לא רק מה את רוצה בזוגיות אלא איך זה ירגיש לך כשהדבר הזה יהיה. נגיד את רוצה שיהיה לכם שיח משמעותי- איך תרגישי כשזה יהיה? ואז לחשוב על דרכים נוספות לתת את המענה לזה. ממש כמו ללמוד שפה חדשה. ואז כל ההסתכלות היא לא רק "אוי איך קשה כמה נדפקנו" אלא "קשה מאוד. ועדיין יש לנו כאן הזדמנות למשהו חדש ושונה".

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.