אם תנסו למצוא אדם דתי במרחב ציבורי הומה, כנראה שתחפשו ראש חובש כיפה. סרוגה, שחורה או ברבוש - הכיפה היא הסממן החיצוני הדתי הבולט ביותר. בשנים האחרונות הציבור המסורתי מצא פתרון מעניין למי שלא רוצה להשתייך למגזר מסוים, אך עדיין מעוניין להביע חיבור דתי פנימי וחיצוני: הציצית. מגולגלת בתוך המכנסיים, משתלשלת החוצה, לבנה או תכלת, הציצית הפכה להיות פריט לבוש פופולרי חוצה מגזרים.

עוד לפני שהציצית הפכה להיות המוצר הכי מבוקש בקרב חיילים במלחמה, היא כיכבה בכותרות ונצפתה על מיטב הסלבס. היא מגיעה עוד לפני הכיפה והרבה לפני שמדורי הרכילות מכריזים על חזרה בתשובה, ויעיד על כך הכוכב אלירז שדה שכבר בשנת 2020 לא התבייש להצהיר שהוא מסתובב עם ציצית באופן קבוע. "אני ממליץ לכולם בחום", אמר אז בראיון ל-mako, "רק השם יתברך יאחד אותנו בימים שכאלה".

אלירז שדה עם ציצית צילום: רפי דלויה, HOT

ממוש בן ארי ועד שחר טבוך: הסלבס מככבים בציצית

נדמה שרבים קיבלו את המלצתו של שדה, כי ככל שעברו השנים כך התרבו הציציות בציבור. רק השנה התוועדנו לציצית של הזמר קובי פרץ כשהופיע בפני חיילים בשטחים, הזמר מוש בן ארי שהתראיין ל-100fm והודה שהוא מסתובב עם ציצית בפנים ("קודם כל זה לעצמי, אני לא מדבר על זה כי זה לא קשור לאף אחד"), הראפר שרק שהופיע באולפן גלגלצ עם ציציות וגם כוכב "האח הגדול" גיא איתן שלקח על עצמו ללבוש ציצית במשך 40 יום - פעמיים.

?si=jqY-ovwNmNBNIKOv

זה הפתיע קצת פחות כשזה הגיע מזמר כמו אושר כהן, שהלהיט "איפה אתה" יכול היה להעיד על הקשר שלו לדת, אבל תפס אותנו לא מוכנים כשהזמר שחר טבוך פיזז בטיקטוק לצלילי "נאדי באדי" עם ציצית לגופו. "אני הולך להמון שיעורים אצלי המון רבנים וכולם יודעים שאני גיי ושאני רוקד עם ציצית בטיקטוק וזה לא מפריע לאף אחד", סיפר בראיון ל-ynet, "אני יודע שבורא עולם אוהב אותי כמו שאני". אפילו בעיתון "הארץ" לא הצליחו להתעלם מהתופעה, ובטור שפרסם העיתונאי ניסן שור הוא תהה: "האם מדובר במדים הרשמיים של ישראל בקיץ 2024?", ולא חסך בביקורת חריפה על הטרנד.

"החיילים אמרו" אל תדאגו לנו לאוכל, תדאגו לציציות"

רשימת הכוכבים (החלקית) הזאת רק מעידה על תופעה רחבה הרבה יותר של לבישת ציצית. בניגוד לכיפה, הציצית הפכה לפריט לבוש לא מחייב - אפשר להסתובב איתה מבלי שיגדירו אותך כאדם דתי, אך היא בהחלט תהיה שם להעיד על זיקה וחיבור. המלחמה שפרצה לפני שמונה חודשים רק הגבירה את התופעה, כשעשרות אלפי חיילים - דתיים או חילונים - ביקשו ללבוש ציציות מתחת למדים.

חיילים עם ציצית צילום: Michael Giladi,FLASH 90

"פנו אלינו אתאסיטים", סיפרה לנו מעצבת שהכינה ציציות ללוחמים, "מלא חילונים מבקשים, כאלה שלא יודעים בכלל איך שמים את הציצית ושואלים איך מברכים עליה. אצל דתיים זה מובן מאליו, אבל ההיענות הייתה מאנשים שמאוד מנותקים בשגרה שלהם". הסיפורים על חיילים שניצלו בזכות הציצית היו הסיפתח של הטרנד, אך עם הזמן הוא רק הלך והתעצם. "אחד המפקדים סיפר לנו שהחיילים אמרו לו 'אל תדאגו לנו לאוכל, תדאגו לציציות'".

מותג האופנה שהפך את הציצית לקולקציה

ויש מי שכבר לקחו את הטרנד צעד אחד קדימה. מותג האופנה 613 הושק לפני כשנה, ומציע חולצות מעוצבות עם ציצית שמחוברת אליהן - לפי כללי ההלכה. השם, כמובן, מתייחס לתרי"ג מצוות, והביקוש למוצר מפתיע. "אנחנו מאמינים ביצירת חיבור משמעותי לציצית, שמשלב יצירתיות, פונקציונליות והבעה עצמית ומאפשר לחוות את המצווה בצורה אופנתית", הסבירו לנו במותג, "613 מביא בשורה של חיבור בין ציצית לעיצוב, המעשירה את הזהות היהודית האישית".

המותג 613. "חיבור בין ציצית לעיצוב" צילום: פיני סילוק