בשורות פגישות שערך השבוע עם בכירים ישראלים ובתוכם ראש הממשלה נתניהו, הציג היועץ לביטחון לאומי האמריקאי, ג'ייק סאליבן, את ההצעה המעודכנת בנוגע להסכם הנורמליזציה עם סעודיה. בשלב הנוכחי האמריקאים והסעודים קרובים מאוד להסכם ועתה נערכים דיונים עם הצלע השלישית, ישראל.

מה שישראל תקבל

בפגישת נתניהו וסאליבן, הוצגה התוכנית המעודכנת להסכם כולל בין המדינות. על פי ההצעה, שפרסם הבוקר (ג') העיתונאי יניר קוזין, ישראל תקבל בעקבות ההסכם: נורמליזציה עם סעודיה, מעטפת ביטחונית אמריקאית נגד איראן, קידום הסכם להרחקת חיזבאללה מגבול הצפון וכן השלמת עסקת החטופים, כל זה בנוסף לנורמליזציה עם הסעודים.

גלנט וסאליבן, השבוע צילום: תקשורת שר הביטחון

מה שישראל תצטרך לתת

אך המוקש טמון במה שישראל תצטרך לתת, על פי נוסח ההצעה שהציג סאליבן, על ישראל יהיה לסיים את המלחמה בעזה, לתת את הסכמתה למנגנון פלסטיני אזרחי שינהל את רצועת עזה ולא ממשל צבאי ישראלי או המשך שלטון חמאס. בנוסף על ישראל יהיה להצהיר כי היא פועלת לייצר "אופק מדיני" מול הפלסטינים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס היום בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה לאפשרות לכינון הסכם שכזה ואמר: "לפני יומיים נפגשתי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, ושמעתי ממנו את מה שנמסר רשמית אתמול - שמונחת לפנינו אופציה לנורמליזציה עם סעודיה. זהו מהלך שיכול להביא שינוי עצום, 'גיים צ'יינגר' היסטורי שמהווה ניצחון על אימפריית הרשע".