הוועדה לביטחון לאומי אישרה אתמול (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת אירוע ההילולה בהר מירון. על פי המתווה שאושר, בזמן ההילולה ייערך אירוע הדלקה מרכזי במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, ועוד שני אירועי הדלקה נוספים במתחם בני עקיבא.

[[1181058]]

באירועים אלה בלבד תתאפשר שהייתם של עד 30 אנשים בעלי שהייה מיוחד (10 בכל הדלקה) שאינם תושבי מירון, להוציא אנשי ביטחון חירום והצלה במתחמים. במתן ההיתרים יפעל השר לירושלים לייצוג שוויוני לקהלים שלהם קשר ייחודי ארוך שנים להילולות ל"ג בעומר המתקיימות בהר.

ייצוג לנשים וחמישה עיתונאים

לצורך קיום התפילה במתחם ציון הקבר, תתאפשר השתתפות של עד 30 אנשים לנציגי משפחות הנספים באסון מירון וייצוג למי שמשכנו במושב מירון ובכלל זה ייצוג הולם לנשים, זאת, לאור הנסיבות הביטחוניות. בנוסף, ייקבע השר נוהל עם ארגון העיתונאים לכניסת חמישה עיתונאים ממדיות שונות למתחם קבר בר יוחאי ולמתחם בני עקיבא.

יוסי דייטש, פרוייקטור מירון, ביקורת על צה"ל צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הנכסת

הביקורת על צה"ל: "אתם הריבון לכך ביטחונית"

במהלך הדיונים עלתה השאלה מתוקף איזה סמכות ייסגר מתחם מירון והיו מי שמתחו ביקורת על צה"ל סביב סוגיית צו האלוף לסגירת המתחם לאזרחים. שר ירושלים ומסורת ואנשיו ציינו כי אין בוועדה אמירה מושלמת של פיקוד העורף להוצאת צו לסגירת המתחם: "אני חושש לקחת אחריות כאשר המשטרה טוענת כי אם לא יהיה צו אלוף יש חשש שיעלו יותר".

יוסף דייטש, פרוייקטור מירון, הוסיף "אם אין אמירה ברורה כזו אל תצפו מאתנו לעשות לכם את העבודה. חייבים אמירה ברורה. השר לא יכול לעמוד מול ההמונים שיגיעו". עו"ד יערה למברגר ממשרד המשפטים טענה מנגד כי יש מספר דרכים משפטיות לסגירת השטח וכי נבחרה הדרך של עיגון בחקיקה ראשית: "זה אמור להספיק".

רפ"ק סלבה בוצ'וק, מחוז צפון במשטרת ישראל, הבהיר כי היה מסמך שבו אלוף הפיקוד אומר שיוציא צו ובמקביל הלכנו לחקיקה וכי "החוק נדרש להיות משלים לצו ולא במקומו". חברו לארגון, רפ"ק שבתי גרברצ'יק, הוסיף, כי האירוע הוא אמוני ואמוציונאלי: "אמירה ברורה של הצבא היא חותמת כשרות כי האירוע לא מתקיים כמו כל שנה. קצת מוזר לי שהצבא יורד למדרון אחורי. אתם הריבון לכך ביטחונית. אף אחד לא יכול להחליף אתכם בנושא הזה".