מחדל ה-7 באוקטובר הצביע על שורת כשלים של הדרג המדיני והצבאי, ביניהם של יחידת המודיעין 8200. על אף שהכשלים טרם נבדקו לעומק כיוון שצה"ל עוד במלחמה, נהיה ברור כי בכירי היחידה יאלצו למסור תשובות ביום שאחרי. עם זאת, בימים אלו הוחלט ביחידה לקדם ולהוקיר שני קצינים שהיו אחראים בזמנו על איסוף המודיעין בגזרת עזה, כך דיווח דורון קדוש.

הקצינים שיקודמו

סרן ע', ששימש עד לאחרונה כמפקד מחלקה שתפקידה להאזין לאנשי חמאס, הוכרז כמצטיין היחידה.לאות הוקרה על ההצטיינות הוחלט בצה"ל להעלות אותו לדרגת סרן. זאת על אך שיחידתו נכשלה במשימה בשבת השחורה ובחודשים שקדמו לה.

סא"ל מ' היה הקב"ר הבכיר שפיקד על איסוף מודיעין האותות באזור עד זמן קצר לפני המלחמה (יולי 2023). בימים אלה הוא מקודם לראש זירת איראן ב-8200. מפקד 8200 לא עצר את הקידום המדובר ולא הקפיא אותו, לפחות עד להשלמת תחקור המחדל ביחידה.

חיל המודיעין, צילום: דובר צה"ל

תחושות קשות ביחידה

חיילי היחידה לא מרגישים בנוח עם הקידומים השונים. לטענתם יש תחושה של "ניסיון להשכיח את המחדל", וכן בריחה מאחריות של אלה שצריכים לראות עצמם אחראים. הביקורת מופנית בעיקרה אל מפקד היחידה, שבניגוד לבכירים אחרים באגף המודיעין, טרם התפטר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הקצין סוכם טרם המלחמה לתפקיד בדרגת סגן-אלוף ונכנס לתפקידו ביולי 2023. כל קצין בדרג סא"ל בצה"ל מחויב בקורס במכללה לפיקוד ומטה. מדובר בקצינים מקצועיים ומוערכים מאוד, אשר פועלים לביטחון המדינה".