לפני כשנתיים מתן כהנא, שר הדתות דאז, חתם על תקנות חדשות שקבעו כי רבני ערים יופרשו אוטומטית מתפקידם בגיל 80. התקנות נכנסו לתוקפן בעת האחרונה ובמשרד הדתות נערכים לקיים אותן, כשהן עתידות לחול על כמה רבנים שייאלצו לסיים את תפקידם. מועצת הרבנות הראשית התכנסה אתמול (א') וטענה כי היא "קיבלה בהפתעה גמורה" את ההחלטה.

[[1182081]]

רשימת הרבנים שיופרשו

מדובר ברבני עיר שנבחרו לפני שנת 1974 וגילם מעל 80. נציין כי עד שנת 1974 הרבנים שנבחרו מונו לכל החיים, ללא קציבת כהונה וללא יציאה לפנסיה. בין הרבנים ניתן למצוא את הרב יהודה וולפא, רבה האשכנזי של ראשון לציון, שגילו עומד על 93 ונבחר בשנת 1970. רב נוסף ברשימה הוא הרב משה הדאיה, רבה הספרדי של אילת, שגילו עומד על 89. הוא מונה בשנת 1957 ומכהן בתפקידו כבר 67 שנים.

רבנים נוספים הם הרב יוסף שיינין, רבה האשכנזי של אשדוד, שחצה לפני שלוש שנים את גיל המקסימום והדחתו מעוררת סערה באשדוד. ברשימה ניתן למצוא גם את הרב משה טוביאס, רבה האשכנזי של קדימה-צורן, הרב דוד צדקה, רבה הספרדי של פרדס חנה-כרכור והרב יוסף אלבו, רבה הספרדי של ערד.

הרב יוסף שיינין, 2016 צילום: Yaacov Cohen,FLASH 90

הרב דוד צדקה נואם, 2017 צילום: מלאכים, cc-0 ויקיפדיה

ההשפעה על הגוף את הרבנים הראשיים והתנגדות מועצת הרבנות הראשית

נציין כי ההחלטה משפיעה על הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים בבחירות שיתקיימו בחודשים הקרובים. בגוף הבוחר חברים 30 רבני הערים הגדולות, כאשר חלק מהרבנים הללו נכללים בהליך ההפרשה והם יוחלפו ברבנים אחרים.

למרות החתימה על התקנות לפני כשנתיים, במועצת הרבנות הראשית שהתכנסה אמש תקפו את ההחלטה וטענו כי היא הגיעה בהפתעה. "מועצת הרבנות הראשית קיבלה בהפתעה גמורה את החלטת משרד המשפטים לסיים מיידית את כהונתם של מספר רבני ערים ללא כל התראה מספקת ולמרות שנבחרו לתקופת כהונה ללא הגבלה ולאחר עשרות שנות של שירות ומסירות למען הציבור", נכתב בהחלטת המועצת. "המועצת קוראת בזה לגורמים האחראים במשרד המשפטים לבטל את ההחלטה לסיום כהונתם במפתיע של רבנים שנבחרו לפני שנת תשל"ד ולפעול מיידית להשבתם לתפקידם".

(הרב מאיר כהנא אחרי בחירתו כנציג הציונות הדתית לבחירות לרבנות הראשית)