זה היה בשלישי באפריל 2019. בתחילת עונת הבחירות הלא נגמרת וכמה ימים לפני שמשלשלים את הפתק לקלפי, כאשר הודעה די דרמטית היממה את הציבור בישראל אבל בקטע טוב. גופתו של החייל זכריה באומל ז"ל שנעדר מאז שנת 1982 הוחזרה לישראל. בהודעה מטעם דובר צה"ל נאמר כי במבצע שפרטיו אסורים לפרסום הצליחו להחזיר ארצה דרך מדינה שלישית את גופתו של החייל הנעדר במבצע שנקרא "זמר נוגה".

זכריה באומל, והמטוס שהביא את ארונו ארצה צילום: דובר צה"ל

37 שנים היה החייל באומל ז"ל נעדר עד שהוחזר ימים ספורים לפני הבחירות

37 שנים היה החייל זכריה באומל ז"ל נעדר, 37 שנים שמשפחתו לא ידעה מה עלה בגורלו, עד שהגיעה הבשורה והוא לבסוף נקבר בקבר ישראל. לפוליטיקאי אחד היתה בעיה קשה מאוד עם העובדה שהגופה הגיעה ארצה בסמיכות למועד הבחירות. יום למחרת ההודעה התראיין אותו פוליטיקאי בגלי צה"ל והתייחס לעיתוי החזרת הגופה: "אני שמח שנתניהו עשה עוד ספין פוליטי, אבל יותר שמח שזכריה שב למשפחתו".

" type="video/youtube" />

גנץ על החזרת גופתו של החייל זכרייה באומל: "ספין פוליטי"

גופת חייל, ישראלי, יהודי, של צה"ל שנפל בקרב אי אז לפני 37 שנה הוחזרה לישראל ולא בעסקת חטופים מופקרת והתגובה של מי שהיה רמטכ"ל עד לא מזמן היא - "ספין פוליטי". אותו פוליטיקאי לא היה משולי איזו רשימה, אלא רא"ל לשעבר בני גנץ בכבודו ובעצמו, נו, זה שעדיין מזדעזע מכך שלפוליטיקאים למרבה הפלא יש שיקולים פוליטיים.

בני גנץ לא טעה. כלומר, הוא הבין יפה מאוד מה התדמית שיצרו עבורו היחצ"נים - פוליטיקאי שמתכחש לפוליטיקאיותו - והוא מנצל את זה עד תום, (שלא מתוך שיקול פוליטי כמובן) כל הדרך לבחירות הבאות ולאיתור המגזר הפוליטי הבא שיסחוף אחריו.

שיקול פוליטי זה להיות אדם הגון

חשוב לומר, אין ספק בכלל שכאשר נתניהו ידע או אישר את הבאת גופתו של החייל הוא הסיק שפוליטית הוא ירוויח מכך - האם זה היה צריך למנוע ממנו לעשות זאת? האם גנץ לכאורה ציפה שנתניהו יפעל מתוך שיקול פוליטי אחר (שלו אולי) ויבחר שלא להביא או לעכב את הבאת גופת החייל רגע לפני הבחירות כדי לא להועיל לעצמו?

לפי תגובת גנץ דאז, דווקא נראה שעצם זה שתייג את האירוע כ"ספין פוליטי", בעצם הוכיח שאולי זה לא הדבר הכי נורא שיש ושיש שיקולים פוליטיים ראויים שמצטלבים גם עם מה שנכון לעשות.

אבל, יש להם אסטרטגיה. בני גנץ ועוד פוליטיקאים נקיי כפיים למיניהם אוהבים להגעיל ולהרתיע אותנו משימוש ב"שיקולים הפוליטיים", והפכו את המושג לגנאי הכי נורא שיכול להיות. כאשר לבסוף השיקול הפוליטי הכה נורא הוא בעצם החשש של כל פוליטיקאי לאכזב את בוחריו ובוחרי שותפיו לממשלה בכך שקיים מדיניות הפוכה או שונה מזו שבגללה בחרו בו או בניגוד לדעת הקהל שלו (הבייס), זה לא הדבר הנורא שמנסים למכור לנו, זה להיות אדם הגון.

גנץ מאבד רלוונטיות מרגע לרגע ומנסה לחתוך הפסדים בבייס

נתניהו נכנס או לא נכנס לרפיח, מכניס סיוע הומניטרי בערימות, מעכב שחרור חטופים או מסכים לעסקה מופקרת, מתעמת עם ביידן או מתקפל בפניו, לא מקיים דיון על "היום שאחרי", או מקיים דיון חשאי - אלו לא נושאים שהם רק ברומם של בני גנץ אייזנקוט, נתניהו וגלנט. לציבור בישראל יש מה לומר בנושא, ולמרבה הפלא מה שהעם דורש מוקרן לנו במהדורות החדשות בסקרים בכל הערוצים.

אלה מכאן ואלה מכאן, וכמו כל מחאה או נושא בישראל זה מתפצל לימין, שמאל ומרכז, וכל פוליטיקאי עם קצת חוש פוליטי והגינות בסיסית מתיישר עם בייס כלשהו, וגם כזה שהוא אולי בונה עליו בעתיד. גנץ ואייזנקוט וגם סמוטריץ' ומרב מיכאלי.

הבעיה של גנץ היא לא שיקולים פוליטיים, אלא שהשיקולים האלה לא מסתדרים עם שלו

האיש החל לאבד רלוונטיות והחליט שזה הזמן לחתוך הפסדים בבייס, אין שום "שיקול טהור" למען בטחון ישראל שכולל פרישה מממשלת אחדות לאומית בזמן מלחמה. בשבעת החודשים האחרונים, עד לאיום האחרון של יו"ר המחנה הממלכתי שינטוש את הממשלה ב - 8.6 אחרי שנכנס אליה בקול תרועה רמה וגורפת מנדטים, נראה שהאחרון מושקע עד צוואר איך לא בשיקולים פוליטיים ומנסה להראות לציבור שלו שלא נדבק בהם.

גם ההישארות שלו בממשלה עד כה נובעת משיקולים פוליטיים (סקרים שהראו שהבייס שלו מעוניין שיישאר שם), כמו גם הפרישה הצפויה שלו מהממשלה שגם היא, בטח בצורה שבה נעשתה - מסיבת עיתונאים והמון פאתוס - אל תהיו מופתעים, נעשית משיקולים פוליטיים (הסקר הבא בדרך).

ישיבת ממשלה בחורף האחרון צילום: Miriam Alster,Flash90

אין שום "שיקול טהור" למען בטחון ישראל שכולל פרישה מממשלת אחדות לאומית בזמן מלחמה

חשוב לומר, אין כאן ניסיון להפוך את ההחלטות או ההתנהלות של נתניהו גלנט או גנץ לטובות או גרועות, אך ראוי שנהיה מספיק כנים עם עצמנו כדי להבין ששיקולים פוליטיים זאת הנורמה השפויה במדינה דמוקרטית. הרי בשביל זה יצאו לקלפי, שבהגיע רגע השיקול, קולם יבוא בחשבון. תפסיקו להפוך את השיקול הפוליטי לדבר הכי לא לגיטימי שיש, ואל תהפכו את נתניהו למונופול בכל הקשור "לשיקולים פוליטיים" - זה המשחק שכולם משחקים בו.

כמו לפני חמש שנים בהחזרת גופת החייל, וכמו היום בניהול קבינט המלחמה והדלפות שיוצאות משם, האסטרטגיה היא לצבוע כל החלטה של נתניהו ככזו שנגועה בשיקולים פוליטיים. המטרה: לקעקע את הרלוונטיות של נתניהו בהחלטות ולבדל את עצמם ממה שנראה כמו רמאות, תחמנות ואינטרסים צרים, כאשר לבסוף הסיבה היחידה שגנץ ודומיו מאשימים את נתניהו בשיקולים פוליטיים היא כי אין להם באמת בעיה עם שיקולים פוליטיים, יש להם בעיה בעיקר עם זה שהשיקולים האלה לא מסתדרים עם שלהם.