טקס המשואות השנה היה שונה בתכלית מזה של השנים הקודמות. לראשונה עלתה השאלה אם לקיים אותו בכלל, כשחטופים עוד בשבי וחיילים נלחמים בלב רפיח. תמיר סטיינמן, עיתונאי חדשות 12, הותקף על ההחלטה שלו להנחות את הטקס לצידה של מגי טביבי. העיתונאי כתב על כך בפוסט בחשבון האינסטגרם שלו, לא לפני שהחמיא לפרטנרית להנחייה וכינה אותה "מקסימה ומוכשרת".

תמיר סטיינמן: "אני מרגיש שיש לי תפקיד, להיות שליח של התקווה"

"זאת לא תהיה חגיגה", הבהיר, "לעץ כרות ייקח שנים לצמוח שוב, לכולנו. אבל אני מרגיש שיש לי תפקיד, להיות שליח של התקווה". בהמשך כתב סטיינמן על התחושות שליוו אותו במסע להר הרצל: החטופים שעוד שם, אלו שחזרו ונותרו עם צלקות, הילדים הקטנים שהתחבאו במשך שעות. גם ההודעות האחרונות שקיבל מחברים מהעוטף בבוקר השבעה באוקטובר, זעקות "הצילו" או לחישות, ליוו אותו. "הצעקה והשקט שאחריו יהדהדו בי כנראה לנצח, כפי שקרה גם בטקס", כתב.

"צעקות משפחות החטופים שהפגינו בכניסה להר הרצל, 200 מטר ממני"

סטיינמן שיתף בהתרחשות מאחורי הקלעים של הטקס: "המצלמות נדלקו והבמה הגדולה חיכתה לבואנו. עמדתי לבדי בחליפה מהודרת, מביט בגאווה על המשיאים שנבחרו - ואז זה הכה", הוא משחזר, "צעקות משפחות החטופים שהפגינו בכניסה להר הרצל, 200 מטר ממני. זועקים, מתחננים שמשהו יקשיב להם, שיקיריהם יחולצו מהשבי. זה היה מטלטל, מבלבל. חלקם חברים קרובים שלי, חלק ממני. הפער היה בלתי נסבל, מאבק בין ייאוש ותקווה ואני לכוד באמצע, מנסה לנשום".

המנחה מיהר לשוב לחדר, כשאחד מאנשי ההפקה בעקבותיו. "סיפר על עזרא יכין בן 96 שהתגייס ללח"י בגיל 15, שנפצע בקרבות מלחמת השחרור, שממשיך להתנדב למילואים ומשיא משואה. 'אתה כאן בשביל כולם', הוא אמר, 'בשביל עזרא, בשביל הנכדים והנכדות שלו ובשביל להשמיע את הקול של משפחות החטופים והשורדים, אנחנו חייבים להמשיך את הדרך'". סטיינמן סיכם: "וכדי שנוכל להתחיל את התקומה המחודשת, משהו אחד חייב לקרות. עד שכל החטופים לא יחזרו הביתה, כולנו מתהלכים כאן עם אות קין על המצח - כולנו אשמים. כל עוד הם לא יוצאים לעצמאות, יום העצמאות שלנו לעולם לא יהיה שלם, אסור לנו לוותר עליהם ועלינו. הם יהיו הבשורה, התיקון שלנו".