משרד החינוך פרסם היום (ב') את נתוני "התמונה החינוכית הארצית" של החטיבה העליונה (כיתות י'-יב') לשנת הלימודים תשפ"ב (2022). הנתונים מספקים תמונת מצב כלל ארצית על הנעשה בבתי הספר.

מהנתונים עולה:

  • תלמידים מרקע חברתי כלכלי חלש מצמצמים את הפער מול תלמידים מרקע חברתי כלכלי חזק: הפער בשיעור הזכאות עומד על 12.3%. ארבע שנים קודם (תשע"ט) הפער עמד על 22%.
  • תלמידי המגזר הערבי מצמצמים את הפער מול תלמידי המגזר היהודי: הפער בין תלמידי המגזר היהודי לתלמידי המגזר הערבי בשיעור הזכאות לבגרות עומד על 1.6%. ארבע שנים קודם (תשע"ט) הפער עמד על 9.2%.
  • הבנים מצמצמים את הפער מול הבנות: הפער בין הבנים לבנות בשיעור הזכאות לבגרות בשנת תשפ"ב (2022) עומד על 0.5. ארבע שנים קודם (תשע"ט) הפער עמד על 4.6%.
  • בחינוך הממלכתי-ערבי חל הגידול הגבוה ביותר בתקציב הממוצע לתלמיד: מ-13,763 שקלים לתלמיד בממוצע בשנת תשע"ב (2012) ל-20,102 שקלים בשנת תשפ"ב (2022).

אלה הם נתוני התמונה החינוכית הארצית בחטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"ב:

שיעור הזכאות לתעודת בגרות של תלמידי ישראל:

שיעור הזכאות לתעודת בגרות מהלומדים בכיתה יב' ירד מעט: משיעור זכאות של 76% בשנת הלימודים תשפ"א (2021) לשיעור זכאות של 75.9% בשנת הלימודים תשפ"ב (2022).

שיעור הזכאות לפי מדד חברתי כלכלי

  • עלייה בשיעור הזכאות של תלמידים מרקע כלכלי חברתי חלש (חמישון 4 ו-5 ): מ-70.6% בשנת הלימודים תשפ"א ל-72.1% שנת הלימודים תשפ"ב. בשנת תשע"ט (2019) אחוז הזכאות עמד על 59.6% בלבד. מדובר על עלייה של 12.5% תוך פרק זמן של 4 שנים.
  • שיעור הזכאות של תלמידים מרקע חברתי כלכלי חזק (חמישון 1 ו-2) עומד על 84.4% בשנת תשפ"ב. בעוד שבקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי חלש נרשמה עלייה של 12.5% תוך 4 שנים, בקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי חזק נרשמה עלייה של 2.8% בלבד במהלך 4 השנים האחרונות.

צילום: shutterstock

שיעור הזכאות לפי מדד חברתי כלכלי ולפי מגזרים

במגזר הערבי: בעוד שב-2015 הפער בין תלמידים מהרקע הכלכלי-חברתי החזק ביותר (חמישון טיפוח 1) לתלמידים מהרקע החברתי-כלכלי החלש ביותר (חמישון טיפוח 5) עמד של 47.7%, ב-2022 הפער הצטמצם לשיעור של 27.9%.
▪️במגזר היהודי: בעוד שב-2015 הפער בין תלמידים מהרקע הכלכלי-חברתי החזק ביותר (חמישון טיפוח 1) לתלמידים מהרקע החברתי-כלכליה חלש ביותר עמד על 39.2%, ב-2022 הפער הצטמצם לשיעור של 20.5%.

שיעור הזכאות לתעודת בגרות לפי מגזרים

  • במגזר היהודי: שיעור הזכאות בשנת הלימודים תשפ"ב עומד על ל-77.2%. בשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 73.1%, כך שמדובר בעלייה של 4.1% בשיעור הזכאות תוך פרק זמן של 4 שנים.
  • במגזר הדרוזי: שיעור הזכאות בשנת תשפ"ב עומד על -91.6%. בשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 82.5%, כך שמדובר בעלייה של 9.1% בשיעור הזכאות תוך 4 שנים.
  • במגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים): עלייה של 1.1% בשיעור הזכאות לבגרות: מ-74.5% בשנת הלימודים תשפ"א ל-75.6% בשנת הלימודים תשפ"ב. בשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 63.9%, כך שמדובר בעלייה משמעותית של 11.7% בשיעור הזכאות של תלמידי המגזר הערבי, תוך 4 שנים.

תיכון, צילום: מרכז יב"ע