הצו הגיע בתגובה לעתירה של התנועה לאיכות השילטון, ח"כ מיקי לוי, ח"כ יואב סגלוביץ', סיעת העבודה וארגונים נוספים נגד "חוק בן גביר", שמרחיב את סמכויות השר לביטחון לאומי וקובע כי המשטרה תהיה נתונה למרותו. בצו נכתב כי, "ניתן בזה צו על תנאי, שמורה למשיבים להתייצב וליתן טעם מדוע לא יבוטל החוק לתיקון פקודת המשטרה". יש לציין כי הצו אינו מבטל את החוק אלא מבהיר את מורת רוחם של שופטי בג"ץ ממנו, ורומז כי ייתכן ויבוטל בהמשך. 

[[1160082]]

בן גביר הגיב: "לצערי שופטי בית המשפט העליון שוב מוכיחים שהם סבורים שהם מחוקקי על, מעל כנסת ישראל. אני פונה לראש הממשלה ואומר לו, הגיע הזמן להעביר את הרפורמה במלואה, בלי להיכנע, בלי למצמץ".

העותרים טוענים: חוק מסוכן שמפר איזונים

בחוק המדובר, מוצע לתקן את פקודת המשטרה ולקבוע כי משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה וכי המפכ"ל יהיה מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. ההצעה מחריגה את עניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם, למעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

בג"צ צילום: Fitoussi/Flash90

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני, קרי נבחרי הציבור, מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. ואכן, ניתן לראות כי במבנה המשטרי של מדינת ישראל, צה"ל מבצע את מדיניות הממשלה ואת מדיניות השר הממונה וכפוף להנחיותיהם".

עתירה שהוגשה בתחילת החודש לבג"ץ נגד החוק מטעם מספר ארגונים וחברי כנסת, גורסת כי החוק מפר את האיזונים בין הממשלה למשטרה, בהתייחסם בעיקר לתיקון 37 בפקודת המשטרה, שמאפשר לשר לביטחון לאומי להתערב בעבודת משטרת ישראל.

"כרטיס צהוב בוהק. חוק שפוגע בזכויות אדם"

העותרים חברי הכנסת מיקי לוי ויואב סגלוביץ מסרו: "ההחלטה של בית המשפט העליון להוציא צו על תנאי היא כרטיס צהוב בוהק נגד תיקון חוק פקודת המשטרה שמהווה פגיעה בחוקי יסוד, בזכויות אדם ובחירויות הפרט ושחותר תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל". ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "נמשיך להלחם בכל טירלול של הממשלה הרעה הזו. ממשלת ישראל תצטרך להתייצב ולנמק מדוע לא יבוטל החוק שמראש לא היה צריך לחוקק".