דו"ח מבקר המדינה: כמידי שנה, מפרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, את דו"ח הביקורת על גופי הממשל במדינה. הדו"ח שפורסם היום (ג') והונח בפני הכנסת, מכיל 22 פרקים בנושאים שונים. בין היתר, מדבר הדו"ח על ענף החלב בישראל, הטיפול של מח"ש והמשטרה על עבירות שוטרים, המועצה הלאומית לכלכלה, ביקורת פיננסית על המועצות הדתיות ועוד. 

[[1156597]]

התייחסות מבקר המדינה לדו"ח על ענף החלב צילום: משרד מבקר המדינה

למשרדי הממשלה אין בקרה על כמויות החלב בישראל

אחד הנושאים הבוערים בשבוע האחרון היה התייקרות מחירי החלב עליה הודיע משרד האוצר. בדו"ח, מקדיש המבקר אנגלמן פרק שלם לענף החלב ומצביע על כשלים בניהול מכסות החלב בישראל וסחבת במשרדי האוצר והחקלאות בכל הנוגע לתקנות שיסדירו את סמכויותיה של מועצת החלב בוויסות החלב בישראל: "הקניית הסמכויות האמורות למשרד החקלאות ולמועצת החלב עשויה לקדם התייעלות ולהביא לצמצום המחסור בחלב בתקופות מסוימות", נכתב.

מחלבה, למשרדי הממשלה אין מידע על הכמויות המופקות צילום: Nati Shohat/Flash90

"למשרד החקלאות ולמועצת החלב אין סמכות לקבל מידע עדכני ושוטף ברמה שבועית או יומית על נתוני הייצור של המחלבות" מתריע המבקר, "כמו כן אין להם סמכות להורות למחלבות לווסת חלב גולמי בדרך של העברת עודפי ייצור למחלבות אחרות. בכך נפגעת היכולת להבטיח ניצול מיטבי של התפוקה". נכתב בדו"ח.

לבחון את הדרכים לשיפור ההתייעלות בענף

המבקר מצביע על כך שבסקרים האמורים לחזות את כמויות החלב בישראל הרפתות יכולות להחליט אם להשתתף או לא, דבר שגורם לחוסר בקרה על הכמויות. מבקר המדינה ממליץ כי "משרד החקלאות ומועצת החלב יישמו בקרה נאותה על אודות נכונות הנתונים והחישובים של הספק". המבקר מדגיש כי "צורך זה מתחזק נוכח העובדה שהרפתות משתתפות בסקר באופן וולונטרי. לצד זאת, מומלץ שמשרד החקלאות יבחן את הצורך לאסדר את חובת השתתפות הרפתות בסקר".

המבקר אנגלמן, מפרסם את הדו"ח השנתי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

[[1156634]]

ברקע העליה הדרמטית במחירי החלב, ממליץ המבקר למשרדי הממשלה הרלוונטיים לבחון את שלל הגורמים המשפיעים על עליות מחירי החלב בישראל ובכך להביא "להפחתת מחיר המטרה ולהשפעה על המחיר הסופי לצרכן של החלב ומוצריו". בדו"ח נכתב כי "כל עוד מתקיים בישראל משטר התכנון של ענף החלב, מוצע כי משרדי החקלאות והאוצר ינתחו את הגורמים המשפיעים על עלויות ייצור החלב בישראל ויבחנו את הדרכים לשיפור ההתייעלות בענף".

בנוגע לתמיכה של המדינה ברפתנים, קובע המבקר כי המדינה לא פעלה כפי שהומלץ לה בדו"ח של שנת 2018 וכפי שהומלץ למדינות ה-OECD, לעבור לתמיכות ישירות בענף החלב במקום התמיכות העקיפות החלות כיום.

חלב, משפיע על המחיר לצרכן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביקורת על מח"ש והמשטרה

פרק נוסף בדו"ח הביקורת של המבקר אנגלמן, נוגע לטיפול של מח"ש והמשטרה בטיפול בתלונות נגד שוטרים. מהדו"ח עולה תמונה מדאיגה סביב הטיפול המערכתי בתלונות נגד שוטרים. על פי הדו"ח,  נמצא כי רוב התלונות והמידע המתקבלים אינם נבחנים בכל המישורים הרלוונטיים, ובמיוחד לא במישור הפיקודי. הדו"ח בוחן את שתי הערכאות שבודקות תלונות נגד שוטרים, המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות ומחלקת המשמעת שבאגף משאבי אנוש במשטרה.

לפי הדו"ח, נמצא כי בשנת 2021 קיבלה מח"ש החלטות סופיות ב-5,356 תיקים. מח"ש סגרה 2,932 תיקים (כ-55 אחוז), מבלי שניתבה אותם לגורם כלשהו במשטרה, שיבחן את הצורך במתן מענה שאינו פלילי. כמו כן החליטה מח"ש על הגשת 68 כתבי אישום וב-21 תיקים נחתמו הסדרים מותנים. בעקבות הנתונים הללו, בדק המבקר מספר היבטים בטיפול של המשטרה ושל מח"ש בתלונות נגד שוטרים.

"תהליך העבודה של חוקרי מח"ש עלול להיפגע באופן מהותי"

בדו"ח נטען, כי כפיפותה של מח"ש לפרקליטות, יחד עם הקשר ההדוק בין הפרקליטות והמשטרה, "עלולים בנסיבות מסוימות להציב אתגר הטומן בחובו ניגוד אינטרסים". על מחלקת המשמעת במשטרה אומר המבקר כי "הכפיפות של מחלקת משמעת לאגף משאבי אנוש - המופקד על העצמתם של המשאב האנושי, עלולה לגלם מורכבות ולהשפיע, בנסיבות שונות, על מידת העצמאות של מחלקת משמעת, בבואה להחליט על העמדה לדין של שוטרים שהתנהגותם פסולה".

משרדי מח"ש, חשש לניגוד עניינים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנוסף, מציין המבקר את העובדה שמח"ש תלויה במשטרת ישראל בכל הקשור למידע המצוי רק במערכות המשטרה. על פי הדו"ח, לחוקרי מח"ש גישה חלקית ומוגבלת לסרטונים ממצלמות גוף של השוטרים, לחוקרי מח"ש עדיין אין גישה ישירה למערכת הקלטות מוקד 100 הכוללת מידע מהותי לחקירות שונות. "כל עוד אין לחוקרי מח"ש הרשאות לגישה לכלל המערכות המשטרתיות הדרושות להם ולצפייה בהן, תהליך העבודה של חוקרי מח"ש עלול להיפגע באופן מהותי" קובע המבקר.

המבקר מציין בהקשר זה את המגמה במדינות רבות בעולם, להפריד את המערכים המטפלים בתלונות נגד שוטרים למערכות עצמאיות לגמרי מהמערכת המשטרתית: "ניתן להצביע על מגמה שהולכת ומתעצמת בעולם בעשורים האחרונים, של מעבר למערכים עצמאיים, הנפרדים מהמשטרה וחיצוניים לה".

היועמ"שית,תוביל עבודת מטה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נפגעי עבירה אינם מקבלים עדכונים

ביקורת קשה, נמתחת על הקשר עם נפגעי העבירות. לפי הדו"ח, נפגעי עבירה אינם מקבלים עדכונים מהמשטרה על התקדמות הטיפול המשמעתי ותוצאותיו. לא קיים במשטרה נוהל או הליך סדור לגבי עבירות משמעת המגדירים את אופן העברת המידע וטיבו לנפגעי עבירה, ומחלקת משמעת אינה מעדכנת באופן יזום את הנפגעים בדבר ההליך המשמעתי ותוצאותיו.

המבקר ממליץ כי היועמ"שית תוביל עבודת מטה יחד עם השר לביטחון לאומי ושר המשפטים "בדגש על הצורך בהבטחת טיפול כולל ומערכתי, יעיל ועצמאי שיבטיח טיפול אפקטיבי במערך חקירות השוטרים והטיפול בתלונות נגד שוטרים".