שתי תלמידת מבית הספר פלך תורני ניסויי לבנות בירושלים זכו במקום השני התחרות מדעים ומפתחים צעירים בישראל לשנת 2023. שתי הזוכות הן הודיה אלגאוי ותוכנית אידאה על עבודתה: "ממים (memes) אינטרנטיים ומורכבותם" ותמר קלפהולץ ותוכנית אלפא, על עבודתה: "השפעת מחלת הדיכאון על הפתולוגיה של מחלת האלצהיימר".

[[953378]]

בתחרות השנה השתתפו 71 מדענים ומדעניות צעירים מרחבי הארץ, אשר הציגו 52 פרויקטים מצטיינים פרי עבודה ומחקר של חודשים רבים, בתחומי הטכנולוגיה, מדעי המחשב, פיזיקה, כימיה, מדעי הסביבה, מדעי החברה, מדעי החיים והיסטוריה.

הודיה אלגאוי צילום: מוקי שוורץ

פרסים הוענקו למקום ראשון, שני ושלישי וכן ציונים לשבח על עבודות בולטות וייחודיות. הזוכים ישתתפו וייצגו את ישראל בשתי תחרויות בינ"ל המתקיימות כבר עשרות שנים, במסגרתן הם יפגשו מאות תלמידים מכל העולם ויתחרו עם עבודותיהם בתחומים שונים. לזוכים בתחרויות אלו מוענקים פרסים כספיים והזדמנות להתארח במכוני מחקר באירופה. 

תמר קלפהולץ, שזכתה במקום השני, גרה בשכונת רמות בירושלים. אמה, שגית, עוסקת בתחום ליווי עמותות ונכי צה"ל, ואביה יהודה, הוא פנסיונר ונכה צה"ל.תמר שואפת להמשיך לעסוק במדעים, והייתי רוצה ללמוד ביולוגיה ואולי אפילו רפואה באוניברסיטה. "הייתי רוצה לעסוק בקריירה בתחום המחקר והפיתוח, ואני מקווה שאוכל להמשיך להיות יצרנית של ידע ולשמש חלק פעיל בפתרון בעיות גלובליות", סיפרה בהתרגשות. 

תמר קלפהולץ צילום: שגרירות גרמניה ברברה זיימץ

הזוכה השניה הודיה אלגאוי, מתגוררת בשכונת מקור חיים בירושלים, וגם היא תלמידה בפלך. אביה מהנדס חשמל ועובד בהייטק, ואמה ד"ר לנירוביולוגיה ומרצה בתחום הניורופדגוגיה- שילוב של מדעי המוח וחינוך.

"את העבודה עשיתי במסגרת תכנית אידאה לחקר בתחומי מדעי הרוח והחברה באוניברסיטה העברית. בשלב הראשוני של התכנית הגעתי במקרה למאמר על ממים אינטרנטיים - ברגע שהבנתי שאני יכולה לחקור באופן אקדמי משהו שהוא חלק כל כך רגיל מהיום יום שלי, היה לי ברור שאת זה ארצה לחקור", היא סיפרה.