הכל היה ידוע מראש ועדיין זאת הייתה הפתעה לחברי הקואליציה, הפסילה של יו"ר ש"ס אריה דרעי מלכהן כשר, שחקן כל כך חשוב בהפלת הממשלה הקודמת והקמת הממשלה נפסל בבג"ץ, עד כמה ההפתעה הייתה גדולה? שימו לב מה אמר נתניהו כשהוא זורח מאושר ביום השבעת הממשלה כשלצידו שר הפנים והבריאות אריה דרעי: "אנחנו ממשלה אחידה, בלי פריטטי ובלי חליפי". בקואליציה לא העריכו עד כמה הפסיקה של בג"ץ תהיה חד משמעית ובלתי הפיכה. 

[[1149871]]

מדובר בזעזוע לקואליציה, שגם אם היא תצלח אותו כצפוי, היא עשויה לצאת ממנו חבולה עם ממשלת חליפין חדשה, בה יו"ר מפלגה עם 11 מנדטים הוא ראש ממשלה חליפי, לצד שורה של תיקים שיישארו בממשלתו. לא סתם חברי כנסת מהליכוד אמרו בשיחות סגורות כי הם מתנגדים למהלך, ״נעשה הכל כדי להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה אבל לתת לו ראש ממשלה חליפי, לא יקרה", הבעיה היא, שלא בטוח שיש לנתניהו ברירה אחרת.

"לא בטוח שיש לו ברירה אחרת". נתניהו יוצא מפתיח ביתו של דרעי ביום פרסום הכרעת בג"צ. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הכל היה יכול להימנע

ההבנה בליכוד כפי שאני שומע היא שיש להגיש לדרעי פיצוי מכובד, נתניהו היה רוצה לראות את דרעי יו"ר כנסת, אבל דרעי ירצה יותר. בקואליציה שוברים את הראש מול סיטואציה מורכבת מאוד, שהייתה נמנעת אם מערכת המשפט לא הייתה מתנכלת לדרעי ואם הפוליטיקאי הבכיר שהוא היה מקפיד לשלם מיסים כראוי, וכן, ראוי שיהיה פוליטיקאי ימני חובש כיפה שיאמר שדרעי אולי לא היה צריך לשוב לפוליטיקה.

[[1149820]]

דרעי הוא מגש הכסף

נקודת האור עבור שרי הימין, היא בלגיטימציה של הרפורמה המשפטית שמקדם יריב לוין, אם תרצו, אריה דרעי הוא מגש הכסף שעליו ניתנה הרפורמה המשפטית, בג"ץ בפסיקתו רתמה את חברי ש"ס ועוד רבים בגוש הימין לאמץ את הרפורמה על מלא, בלי להתקפל, המלחמה בין הרשויות החלה רשמית עם פסיקת בג"ץ ועכשיו דרעי נחוש להגיש נקמה.