אין חכם כבעל ניסיון. הניסיון הזה, כשהוא מגיע לכביש, הוא עניין של חיים ומוות. כדי לנהוג כראוי לא די בלהכיר את החוקים ולציית להם, צריך גם לצבור ביטחון ו"להרגיש את השטח". רק כך ניתן להשתלב באמת בתנועה ובתרבות הנהיגה, אם תרצו, של כבישי הארץ. מדינת ישראל יודעת ומכירה את הרגישות של נהגים צעירים וחדשים ועל כן היא גם הוציאה חוקים והגבלות ייעודיים, אותם מיד נפרט ונסביר. אבל לפני הכל, חשוב שברגע שהנהג החדש עולה על הכביש – יהיה מי שישמור עליו ועל סביבתו, ולשם כך רצוי לרכוש ביטוח רכב מקיף, שיהיה מותאם לדרישות המיוחדות להן נזקק נהג חדש או צעיר, ולמרות שהסעיף הזה מגיע, לעיתים, גם עם תוספת מחיר – אסור להתפשר עליו.

חדש, צעיר, או גם וגם

מה שלא יהיה – לא יהיה פשוט. נהג חדש הוא נהג חדש. עובדה מוגמרת ומחייבת לתקופה של שנתיים. אולם, לאחריהן, מי שכבר מלאו לו 24 סיים עם העובדה המוגמרת, ומי שטרם מלאו לו – ימשיך וייחשב נהג צעיר. מי שתתייחסנה במלוא הרצינות לכך הן, כמובן, חברות הביטוח. צעירים, כדרכו של עולם, פזיזים יותר, פחות אחראיים ובמבחן התוצאה גם מעורבים יותר בתאונות דרכים. מסיבה זו מחיר פוליסת הביטוח עבורם גבוהה יותר, וזו גם הסיבה שנכון וחשוב לרכוש אותה. תתנחמו בזה שאם הנהגים החדשים והצעירים יאכפו את החוקים וייסעו בזהירות ובבטחה, הם גם יזכו בניסיון טוב יותר וגם בהנחה במחיר הפוליסה. שווה גם שווה.

24 מי יודע

אז מה מחכה לנהגים החדשים? 24 חודשים של אכיפה מוגברת, כללים נוקשים יותר ואחריות סביבתית. בשנתיים הללו חלה חובה על הנהג החדש לתלות שלט "נהג חדש" על שמשת הרכב האחורית, ורק הנהג החדש יכול לנהוג תחת השלט הזה. בששת החודשים הראשונים לרישיון חייב להצטרף מלווה אל הנהג החדש, ו"לבלות" איתו 50 שעות נהיגה מצטברות. המלווה צריך להיות מבוגר בעל רישיון נהיגה, שאינו נהג חדש. הוא גם צריך להיות פיכח לכל מהלך הליווי (וכן, אם המלווה שיכור המשמעות המשפטית היא של נהיגה בגילופין). מתוך 50 השעות הללו 20 שעות צריכות להיות בדרך עירונית, 15 בדרך בין עירונית, ועוד 15 שעות נהיגה בלילה, בין השעות 21:00 ל-06:00. כאשר בסוף תקופה זו יש להגיש הצהרה על השלמת תכנית הליווי, וגם לאחריה יש עדיין הגבלות חשובות. מי שצעיר מגיל 21, למשל, יוכל להסיע ברכבו שני נוסעים נוספים ולא יותר.

בלי קיצורי דרך

בתקופת ה"אכשרה" כנהג חדש, הפיקוח על נהיגה כחוק וציות לתמרורים גבוה בהרבה. גם נהגים ותיקים מחויבים לחוק, אך אם נהג חדש יבצע עבירה – רשויות האכיפה יתייחסו אליה בחומרה רבה יותר. עבירות של אי מתן זכות קדימה, חציית צומת ברמזור אדום, עקיפה בלתי חוקית, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בגילופין, וגם מעורבת בתאונת דרכים, עם אשמה מצד הנהג – יובילו לענישה כואבת יותר מאשר לנהג ותיק, ובמקרים של הישנות עבירות או עבירות חמורות במיוחדת - קיים סיכוי לא מבוטל לשלילה של הרישיון או למניעת חידושו. גם בעניין הביטוח המשמעות של נהיגה בטוחה ואחראית מקבלת ערך מוסך. ציינו כבר את ההנחה שמקבל נהג חדש ככל שהוא מוכיח את עצמו, אך זה עובד בדיוק גם לצד השני. נהג חדש שיהיה מעורב בתאונה – גם יידרש להשתתפות עצמית גבוהה יותר, וגם יעלה מאד את מחיר הפוליסה. כאב כספי, גם הוא כאב שכדאי מאד להימנע ממנו.

בסופו של דבר, ערמת החוקים, ההגבלות והאכיפות הללו אינן נעימות במיוחד, אך הן נועדו בראש ובראשונה לשמור על חיי אדם. הניסיון מוכיח שהקפדה עליהם אכן שומרת ומגינה, וכמו שכבר ציינו בתחילת הכתבה – אין חכם כבעל ניסיון.