מיד עם ההכרזה על יציאה לבחירות בפעם החמישית, התחילו המפלגות להתארגן סביב עצמם, כאשר הגיע הזמן לבחון האם יו"ר הרשימה הוא המתאים ביותר להנהיג אותה בבחירות הקרובות, או שמא חבר כנסת אחר בלט לטובה בשנה האחרונה.

הסקרים שמתפרסמים מדי יום מעמיקים את השברים בתוך המפלגות, כאשר הפעם על המוקד נמצאות מפלגות השמאל העבודה ומרצ. שתי המפלגות הם כמעט ותאומות מבחינה אידיאולוגית והויכוח הוא בעיקר סביב הכוח האלקטורלי שכל אחת מהם מביאה בנפרד לעומת ריצה משותפת. 

הנתונים מצביעים: המצביעים מעדיפים את יאיר גולן

מבחינת מרצ זוהי שאלה קיומית, המפלגה התנדנדה סביב אחוז החסימה בכל מערכות הבחירות האחרונות, והסקרים האחרונים מנבאים לה מוות סופי. יו"ר המפלגה, ניצן הורביץ אינו פופולארי בציבור- סקר שערך מכון דיירקט פולס מראה, כי אחרי בדיקה סביב זהות מנהיג המפלגה- מי יצליח לשמור על כוחה של מרצ? אלו התוצאות שהתקבלו: בקרב כלל מפלגות גוש המרכז שמאל (מפלגות הקואליציה) 29% חושבים שיאיר גולן, 17% סומכים על ניצן הורביץ, 13% על שניהם באותה מידה, 16% על אף אחד מהם ול- 25% אין עמדה. המגמה דומה גם בקרב מצביעי מרצ עצמם.

לגבי השאלה של איחוד בין מפלגות מרצ והעבודה, הדעות מעט יותר חלוקות-, מרב מיכאלי מתנגדת לאיחוד של שתי המפלגות בטענה שהניסוי נעשה (באיחוד העבודה-גשר-מרצ) והוא יביא נזק אלקטורלי, בוחרי העבודה נוטים להסכים עם יו"ר מפלגתם כאשר 34% תומכים בעמדתה, 31% חושבים שהיא טועה, ו- 21% מתומכי המפלגה חושבים כי "מרב מיכאלי צודקת, אולם הצורך לשמור על מרצ שלא תיפול מתחת לאחוז החסימה חשוב יותר".

לעומת נתונים קצת יותר מעודנים בציבור השמאל הכללי (קואליציה) שבו 28% סוברים כי "מרב מיכאלי צודקת, איחוד שתי המפלגות הבריח קולות משתיהן", 15% נוספים סוברים כי "מרב מיכאלי צודקת, אולם הצורך לשמור על מרצ שלא תיפול מתחת לאחוז החסימה חשוב יותר", ואילו 39% סוברים כי "מרב מיכאלי טועה, רק גוש שמאל גדול ומאוחד יוכל להשפיע". ל- 18% נוספים "אין עמדה בנושא או שטרם החליטו".

עימות פומבי על ראשות העבודה

לנתונים אלו יש משמעות רבה בדבר אופי הריצה של מפלגות השמאל בבחירות הקרבות, האם יהי איחוד? אם כן מי יעמוד בראשו? ואם לא את מי מרצ תשים בראשה? נזכיר כי רק הבוקר אמר ערן חרמוני, מנכ"ל מפלגת העבודה שמתמודד מול מרב על הנהגת המפלגה כי הוא מזמין את מרב לעימות: "מתחייב להתייצב בכל מקום ומועד שתבחרי על מנת שנוכל, ביחד, לשמש דוגמה ולהראות איך ניתן לקיים מערכת בחירות עם כבוד הדדי- ובעיקר עם כבוד לבוחרות ולבוחרים שלנו, שצמאים לדיון אידיאולוגי, מעמיק וענייני. אם את משוכנעת כי הדרך שלך היא הטובה ביותר למפלגה- ממה יש לך לחשוש?!"