חזרה לשגרה? הבוקר (א') יצאה לדרך שביתה שתותיר בבית כ-50 אלף פעוטות ותפגע במאות אלפי הורים בחינוך לגיל הרך. אחרי שבסוף השבוע נפתחו המעונות רק בשעה 10 בבוקר, הבוקר מגיע השלב השני של שביתת המטפלות.

לצד ארגוני מעונות היום ששובתים - ויצו, נעמ"ת, נשי חירות ואמונה, שהתריעו על השביתה לפני מספר שבועות, הצטרפו לשביתה גם מעונות בפיקוח במגזר הערבי של עמותת ינבוע המפעילה מאות מעונות יום הפרוסים בכל רחבי הארץ ורשת החינוך נאות מרגלית. החברה למתנ"סים וארגונים במגזר החרדי הודיעו על תמיכה מלאה במטפלות מארגונים אחרים, אך המעונות שאותם הם מפעילים יישארו פתוחים.

[[1117360]]

המטפלות מחנכות וראשי ארגוני מעונות היום תקפו את ראש הממשלה ושר האוצר בחריפות: "בגלל ממשלת ישראל עוד 12 שעות מתחילה שביתה ללא הגבלת זמן שתפגע בעשרות אלפי ילדים. ראש הממשלה בנט ושר אוצר ליברמן  שמסכימים לנהל מו״מ עם החמאס, מסרבים  לנהל מו״מ עם המטפלות שמרוויחות 5000 שקל בחודש וקורסות תחת העומס. הפגיעה בהורים, בילדים ובמשק הישראלי היא בגלל סירוב הממשלה לשבת עם המטפלות למו״מ. אנו קוראים לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לכנס מו"מ עוד הערב".

על מנת להסביר את מחאתם בארגון פרסמומ מספר נתונים.

  • במעונות היום מועסקות מעל 16,000 עובדות בפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד. 
  • מרבית ממדינות ה-OECD ישנו חוק חינוך חינם או מסובסד משמעותי לגילאי לידה ועד גיל 3 בעוד בישראל אף גורם בממשלת ישראל אינו לוקח את הנושא ברצינות ואף גיל הרך נמצא בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה. מצב זה  מכניס לסחרור כלכלי, חברתי, תעסוקתי הורים רבים. 
  • על פי נתוני הOECD, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%, כמחצית ממוצע ה-OECD.
  • בישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה בOECD.
  • ביחס בין מספר המטפלות  לתינוקות עד גיל שנה  במעונות בישראל עומד על 6:1 (עד גיל שנתיים 1:9 ועד גיל 3 1:11), כלומר, על כל שישה תינוקות ישנה מטפלת אחת. במדינות הOECD היחס עומד על 4:1, כלומר, על כל ארבעה תינוקות ישנה מטפלת אחת. במילים אחרות, ישנו פער של 50% בכח האדם הנדרש בכדי להשוות למדינות המערב.  משרד החינוך העריך בעבר כי על מנת להשוות את היחס האמור נדרשת השקעה נוספת של כ- כ-1.4 מילארד שקל בשנה.


(מודעת דרושים מזן אחר: כך מגייסים בגבעת הראל שבבנימין מטפלות למעון).