צריכים להרוס קיר, חלק ממבנה או בית שלם? זה אולי נשמע פשוט אך בפועל, גם להרוס צריך לדעת וכדי לעשות את זה בדרך הנכונה, כדאי מאוד שתשקיעו יותר מכמה דקות במציאת קבלן הריסה מומלץ ומתאים.

בישראל נהרסים מדי יום עשרות מבנים החל מקטנים ועד לענקיים. האם כל אחד יכול לעשות את זה? ממש לא. מדובר בהליך מורכב שמלווה בסיכונים מסוגים שונים שצריך להכיר ובטח להיזהר מהם.

קבלני 'פרו בטון' להריסת מבנים מסבירים איך אפשר למצוא קבלן מומלץ וכיצד להימנע מעסקאות מפוקפקות.

מה זה הריסת מבנה?

הריסת מבנה היא פעולה שבמסגרתה הורסים בצורה נשלטת חלק ממבנה כלשהו או מבנה שלם.

זה יכול להיות קיר חיצוני, מחסן, חלק מבית, בניין ואפילו גשרים ומגדלים. אין הגבלה למה שאפשר וצריך להרוס אך בהחלט יש כללים שחשוב לנהוג על פיהם מאחר שבדרך כלל, המבנים שנהרסים עשויים בטון, ברזל ועוד חומרים כבדים ומסוכנים ולכן חשוב להיעזר בשיטות עבודה מקובלות שיכולות לסייע בביצוע בטוח ויעיל של העבודה.

בשורה התחתונה צריך לזכור שתי נקודות. הראשונה היא שמדובר בפעולה בהיקפים משתנים והשנייה היא שחייבים לבצע אותה באופן נשלט בפיקוח הנדסי.

שתי הנקודות האלה יסייעו לנו בהמשך לבחור בקבלן הריסה מתאים ולהרוס את המבנה בצורה הנכונה והבטוחה.

מקרים נפוצים שבהם הורסים מבנים

כפי שאנו מדגישים בהמשך, אחד העקרונות המרכזיים בבחירת קבלן הריסה הוא להתאים אותו להיקף העבודה.

זוהי נקודה חשובה במיוחד מפני שהריסה יכולה להתבצע בהיקף מאוד קטן ולהגיע לממדים עצומים. האם כל אחד יכול לטפל בכל מקרה? התשובה לכך שלילית.

הריסת קירות – הריסת קירות יכולה לשבת על הגבול שבין שיפוצים לבין הריסת מבנים וככל שהקיר מרכזי ותומך יותר, כך מהות העבודה תלך ותתקרב לכיוון ההריסה.

הריסת חלק ממבנה – חדרים או חלקים אחרים של מבנים נהרסים מדי יום, בדרך כלל כתוצאה מקבלת צו הריסה מהרשות המקומית.

הריסת בית שלם – כאן אנו כבר עולים מדרגה ובמקום להרוס כמה קירות, אנו הורסים מבנה שלם.

הריסת מבנה שלם תתרחש במקרים של הכשרת קרקע לבנייה חדשה או צווי הריסה של הרשות המקומית.

הריסת גשרים – זאת כבר הליגה של הגדולים ובעוד שכדי להרוס חלק ממבנה או אפילו בית שלם, לא חייבים להיות מומחים גדולים, בהריסה של מבנים מורכבים כמו גשרים, צריכים להחזיק בכלים מתאימים וידע נרחב בביצוע העבודה באופן בטוח.

הריסת בניין או מגדל – גם כאן עוסקים בעבודה מורכבת. בישראל יש מספר מצומצם של חברות שיכולות להרוס בניינים ומגדלים וכבר היו מקרים מורכבים במיוחד שלצורך ההריסה נשכרו חברות מחו"ל.

3 דרכים להרוס מבנה באופן מבוקר

לאור השוני הגדול בין עבודות ההריסה השונות, בוודאי לא תופתעו לקרוא שקיימות מספר שיטות להריסת מבנים באופן בטוח. אם חשבתם שהכל מסתכם בסופו של דבר בכוח, כדאי לזכור שהריסה נכונה צריכה להתבצע בחכמה תוך רתימת האמצעים בדרך יעילה שמסייעת להשיג את המטרה במינימום מאמץ.

ניסור יהלום

ניסור בטון ביהלום הוא אחת השיטות הנפוצות שמאפשרות עבודה נקודתית, זהירה ומבוקרת במיוחד ושמתאימה להריסת מבנים בגודל קטן עד בינוני.

במסגרת ניסור היהלום, מתבצע חיתוך של חלקי בטון מרכזיים שהורסים או כאלה שתומכים בחלקים שמיועדים להריסה כמו קורות ועמודים.

באמצעות ניסור יהלום, אפשר לחתוך כל נקודה בבטון באופן יעיל ומדויק.

גם בחיתוך בטון עם יהלום יש כמה שיטות עבודה מקובלות שנגזרות לפי עובי המבנה. כל עוד צריך לחתוך עמודים וקירות בעובי סטנדרטי נעזרים במסורים בעוד שאם צריך לחתוך בטון עבה במיוחד, משתמשים בכבל יהלום.

הריסה עם כלים כבדים

הריסה עם כלים כבדים (צמ"ה) היא עוד דרך נפוצה להרוס מבנים אם כי חשוב להבין שבניגוד לניסור הבטון, עבודה עם כלים כבדים מלווה ברעידות ודפיקות, אינה נחשבת לעדינה במיוחד ויכולה לפגוע בקלות בחלקי מבנה שלא מיועדים להריסה.

מצד שני, זאת שיטה מאוד יעילה ולכן משתמשים בה למקרים של הרס מוחלט של מבנים גדולים.

שימוש בחומרי נפץ

שימוש בחומרי נפץ היא אחת הדרכים המורכבות להרס מבנה. היכולת להשתמש בכמויות מדודות במקומות הכי נכונים במבנה, מצריכה ידע נרחב ואישורים לעבודה עם חומרי נפץ.

השימוש בחומרי נפץ מוגבל באופן יחסי לשאר השיטות ומתבצע בעיקר כאשר צריך להרוס מבנים גדולים במיוחד.

על אף מסוכנות השיטה, חברה מיומנת להריסת מבנים עם חומרי נפץ, מסוגלת להרוס מבנה ענק בלב אורבני בצורה מדויקת ואפילו לשלוט על אופן התכנסות השברים והפסולת.

כך תבחרו קבלן הריסה מתאים

בתחילת הכתבה הדגשנו את הצורך לבחור בקבלן הריסה מומלץ אך איך מגדירים מישהו כמומלץ ואיך יודעים שהוא אכן מתאים לביצוע העבודה?

לפניכם 5 נקודות שיסייעו לכם להתמקד בקבלנים מתאימים.

התאמה לעבודה

יש הרבה קבלני הריסה אך מי שמתאים לעבודה קטנה של הריסת חדר, עשוי שלא להתאים להריסה של מגדל או גשר.

מצד שני, חברה קבלנית גדולה עשויה להיות יקרה לביצוע של עבודה קטנה.

לאור שתי הנקודות הללו, חשוב להתמקד במי שמנוסה בסוג העבודה הנדרשת. הוא לא חייב להיות הקבלן הכי גדול בארץ אך בהחלט מישהו שיש לו את האמצעים המקצועיים וידע מוכח לבצע את ההריסה על הצד הטוב ביותר.

המלצות

המלצות הם אמצעי טוב מאוד שמאפשר להתמקד בבעלי מקצוע אמינים ומקצועיים.

כדי למצוא את הקבלן המומלץ, כדאי פשוט לבקש רשימה של ממליצים ששכרו את הקבלן לבצע עבודות דומות בעבר.

סקר מחירים

זכרו שאנו עוסקים בסוג עבודות עם מחירים יקרים ושהשונות בהן מאוד גבוהה בין קבלן אחד לאחר.

לכן, אחד הצעדים החשובים הוא לבצע סקר מחירים מקיף בין כמה חברות באופן ברור כך שכל הצעות המחיר כוללות את אותו השירות בדיוק.

חוזה עבודה

חוזה עבודה עם קבלן ההריסה ימנע אי הבנות ויבטיח את ביצוע העבודה כפי שהוסכם בין הצדדים.

ליווי הנדסי

מרבית עבודות ההריסה מחייבות ליווי מהנדס שיפקח על העבודה. במידה שאין לכם מהנדס, וודאו שהחברה ששכרתם עובדת אם אחד כזה.