לשיר דוד גדסי יש כוונות גדולות. הוא מצליח לעמוד בהן

אחרי שנתיים של עשייה מוזיקלית, שיר דוד גדסי משחרר את E.P הבכורה שלו, "אור וצל". ההפקה של שגיא ברייטנר עושה חסד עם השירים, שנותנים מקום גם לתהום שבדרך לאמונה | ביקורת אלבום

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/05/24 10:13 כה בניסן התשפד

לשיר דוד גדסי יש כוונות גדולות. הוא מצליח לעמוד בהן
שיר דוד גדסי, צילום: אוריאל קרמר, עיצוב: אדם בן יהודה

שיר דוד גדסי הוא אחד מהקולות המיוחדים במוזיקה הישראלית. הוא פרץ לחיינו לפני יותר משנתיים עם השיר "אור בלילה", וכבר אז תפסנו אותו לראיון בכורה. לפני כחודש יצא "אור וצל", ה-EP הראשון שלו, אחרי רצף סינגלים וקאברים. חמשת שירי האלבום מצליחים לספק חוויה שלמה של תקווה ואמונה, אבל גדסי נותן גם מקום לתהום שבדרך לשם.

אבנר גדסי וישי ריבו

הטקסטים באלבום סובבים סביב החוויה האישית של הזמר מול האלוהים ומול עצמו, והוא משתמש בפסוקים מהמקורות המשתלבים בשלמות עם מילותיו שלו. בראיון לפני כשנתיים הוא סימן את השילוב שהוא רוצה לעשות: אבנר גדסי עם ישי ריבו. לפחות בהיבט של הכתיבה, מזהים את השפעת הסגנון של ריבו על גדסי הצעיר.

"הפסוקים שאני קורא, במיוחד מספר תהילים, תמיד נמצאים בראש שלי. זה היה כמעט טבעי לשלב את הטקסטים האלה", כתב גדסי על השיר הראשון באלבום. השיר נקרא "אזכרה", שם שנגזר מהפסוק "אזכרה נגינתי בלילה, אזמרה לאלוקי בעודי". לעיתים שילוב פסוקים וביטויים מהמקורות נכנס לגדר המאולץ, אבל גדסי חומק מהשמאלץ ולא נופל בבור השטחיות.

שגיא ברייטנר מסתמן כמפיק מוכשר במיוחד

האלבום הופק על ידי שגיא ברייטנר, אישיות מעניינת כשלעצמה שצמחה ברשתות החברתיות. ברייטנר נתן לעצמו את הכינוי "שגיא ביטבוקס", ואט ואט תפס כיוון אחר עם יזמות מסוגים שונים. בתקופה האחרונה הוא החל להפיק מוזיקלית זמרים צעירים כמו גדסי וליאל נחתום. ההפקה האלקטרונית המהוקצעת של ברייטנר נותנת מרחב לטקסט ולקול המיוחדים של גדסי, ומעצימה את המפגש.

השיר השלישי באלבום קיבל את השם הגדול "האמת". הפזמון עוסק בהסתבכות עם השקר: "ונגמר לי הזמן וצעקתי, שיבוא אלי, שיבואו עלי, רחמים שלא אשכח מאיפה באתי, כי הסתבכתי נפלתי עם השקר". בשיר האחרון, "אפר ועפר", גדסי עונה לעצמו: "אבא אני קם עכשיו, אני לא לבד, ושמרת עלינו והיינו אחד".

הפער שחושף את הבלבול

אחרי השבעה באוקטובר יש משהו מפליג בקביעה "שמרת עלינו". פער אחד קטן בין השירה של גדסי למילים הכתובות בתחתית, מסמל את הבלבול שעוטף את כולנו. בשיר "בסוף העולם" שר גדסי: "הלב שלי ברח, לא יודע לאן / תן לי רק סימן, שאולי נשוב לשם". לעומת השירה, במילים המצורפות נכתב כך: "הלב שלי ברח, לא יודע לאן / תן לי רק סימן, שאולי נשוב לשם/לכאן". חודש חלף מאז יצא אלבומו של גדסי, ונראה שכולנו עדיין מחכים לאותו הסימן.