רש"י שלא הכרתם

אנחנו מכירים אותו עוד מכיתה א' המפרש האגדי של התורה. אך מה אנחנו באמת יודעים על רש"י כהוגה דעות?

חדשות כיפה אלעד חורש 22/09/08 00:00 כב באלול התשסח

רש"י שלא הכרתם
כריכת הספר, צילום: כריכת הספר

ספק אם ישנה עוד דמות שמצד אחד כ"כ מפורסמת וכל אחד מאיתנו קרא חלקים מהגותה, ומצד שני גם כאלה אשר קראו ושנו חומר רב מתורתה לא יצליחו להצביע ולומר את דעותיה בנושאים שונים וחשובים כמו א"י, עם ישראל, מנהגי ישראל ועוד. לא מעט מאיתנו אם ישאלו על יחסם של הרמב"ם או ריה"ל בנוגע לא"י ידעו לענות, גם אם באופן כללי. מיטיבי הלכת והדעת בינינו גם יוכלו להצביע על יחסם של רבנים כמו רס"ג, הרמב"ן ועוד. אך בנוגע לרש"י, אני מניח שרובנו נידום. ובעצם למה? פירושו למקרא הוא הנפוץ ביותר, ועדיין זכורים לי בכאב המבחנים בבי"ס על פרשת שבוע בהם נבחנו על הפרשה עם פירוש רש"י. גם פירוש רש"י לגמרא הוא הנלמד ביותר והראשון שכל אחד מאיתנו לומד יחד עם פשט הגמרא. אז למה בעצם רובנו לא יודעים להצביע על דעתו של רש"י במגוון נושאים? התשובה פשוטה, רש"י לא כתב על נושאים כמו ההוגים המוזכרים לעיל, אלא פירש, ולעיתים קרובות קשה להפריד בין דעתו לבין פירושו.


יותר מאשר פרשן התורה

ספרו של פרופ אברהם גרוסמן אמונות ודעות בעולמו של רש"י בא לגאול את הגותו של רש"י ובעיקר אותנו מבורותנו. גרוסמן הינו חוקר מוערך אשר כתב ספרים ומאמרים רבים על חכמי ימי הביניים. בין מאמריו וספריו אפשר למצוא כאלה על רש"י, ביניהם את הספר שיצא בהוצאת מכון שז"ר בסדרת גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי, שם עוסק גרוסמן בעיקר בביוגרפיה של רש"י. המחבר ליקט חידש וכתב עוד וכך קיבלנו ספר חדש. למרבה ההפתעה אין הרבה ספרים, בוודאי לא לקהל הרחב על רש"י ובייחוד על הגותו.


הספר פותח בשתי הקדמות. הראשונה ביוגרפית, בה אנו מקבלים אינפורמציה חשובה וחיונית על חייו של רש"י, תחנות חשובות בחייו, ומוריו המרכזיים. ההקדמה היא בהחלט חשובה, שכן אני מניח שלא מעט מאיתנו יזכו לגלות ולהכיר חומר שלא הכירו. ההקדמה השניה, היא הקדמה מתודית. כלומר, איך בעצם המחבר יודע את מה שהוא יודע על רש"י? את הבעיה כבר הצגנו בקצרה, איך אפשר לדלות מחומר פרשני במהותו, את דעותיו של אדם. יתרה מכך, רש"י ידוע בזה שרבים מפירושיו הם ציטוטים ממדרשי חז"ל, אם כך, כיצד אפשר להפריד בין הפירוש לבין עולמו של המחבר? על שאלות אלו ואחרות באה הקדמה זו לענות. ההקדמה חשובה, וטוב עשה המחבר שהקדיש לה חלק לא קטן. לגבי התשובות, אני מניח שאם חלקן יש מאיתנו שיסכימו יותר וכאלה שיסכימו פחות. לדעתי, בהקדמה הזו מבסס גרוסמן את המתודה שלו ומכאן אפשר להמשיך הלאה לגוף הספר.


הספר מחולק לשלושה חלקים אשר כל חלק דן בנושא אחר: החלק הראשון עוסק בעם ישראל וגורלו ההיסטורי, השני במידות והליכות והשלישי בחברה ומשפחה. בספר אנו מגלים שבלא מעט מקומות רש"י מתפלמס (לרוב בסתר) עם הנצרות. מתוך הספר ניכרת דמותו הנדירה של רש"י, אשר לא במקרה זכה להיות מגדולי הדורות. דמות של מורה קרוב, אשר היווה מופת לתלמידיו. אנו למדים מפירושו (בעיקר זה לתנ"ך) כמה הייתה קשורה נפשו בעם ישראל, כמה כאב את סבלם וכמה ניסה לעודדם ולחזקם בעת הגלות הקשה.


נקודה מעניינת נוספת היא יחסו של רש"י למנהג. נכונותו של רש"י לבדוק את שרשי המנהג, לא לקבלם כמובנים מאליהם, ובמקומות שבהם המנהגים מנוגדים לתלמוד לשנותם ואף לבטלם (אולי בזה הניח את התשתית לשיטת נכדו, ר"ת). הנכונות לבדוק את שרשי הדברים לעומקם...בלי להיכנע מראש למסורות...מעידה יותר מכול על הפתיחות הרבה שאפיינה את רש"י ואת ישיבתו. חיפוש האמת היא אמת המידה היחידה שהנחתה את המורה ואת תלמידיו (עמ 267). דבר זה ממשיך המחבר וטוען, הוא הסיבה שאנו מוצאים במקומות שונים בכתבי רש"י את ההודאה בשגיאותיו, וכן ביטויים כמו לא ידעתי, איני יודע מה בא ללמדנו ועוד.


הספר עצמו חשוב ולו רק בגלל הסיבה שאנו זוכים להכיר ולדעת את אחת הדמויות החשובות והמפורסמות ביותר בעולם היהודי. המחבר עושה עבודה טובה בהקיפו מגוון רחב של נושאים ולא בצורה שטחית. כמו כן, הספר פשוט לקריאה גם לקורא אשר לא מצוי בנבכי הדברים. דבר נוסף וחשוב, היא ההרגשה שהחוקר לא מנסה לחפש סנסציות בספרו וחידושים מרעישים, ואפילו ישנה תחושה שישנה הרגשת קירבה לנושא הנחקר. לסיכום, כדאי וחשוב להכיר הוגה חשוב ומרכזי כמו רש"י, והספר הזה הוא בהחלט הזדמנות מצוינת.

אמונות ודעות בעולמו של רש"י, אברהם גרוסמן, הוצאת תבונות-מכללת הרצוג גוש עציון, 413 עמודים.