ציפור לא תדע

שימו שלוש נשים יהודיות בעיירת נופש, תצרפו את הנטיה לרכילות, כמה סודות ותקבלו קומדיה מומלצת שבה הנשים לא ממש יוצאות טוב

חדשות כיפה אביגיל ארד 06/04/10 00:00 כב בניסן התשע

ציפור לא תדע
יחצ, צילום: יחצ

ברחובותיה הפסטורליים של מארינבאד, עיירת הקייט החביבה על נשות החברה הגבוהה באירופה של תחילת המאה שעברה, נפגשות שלוש נשים יהודיות, מכרות משכבר הימים. האחת, אשת איש עסקים עשיר, מידי שנה מגיעה היא למארינבאד, וגם השנה, על אף שהעסקים נקלעו למשבר, היא מציגה עסקים כרגיל. השניה, צעירונת, זה מקרוב נישאה לה לבעל, אמנם קשיש, אבל כספו מכפר, וזו לה הפעם הראשונה במקום (הן עד לא מזמן עוד היתה מוכרת פרחים), השלישית, אשת חנווני, שנים רבות חסכו הם פרוטה לפרוטה כדי שתוכל גם היא, לזכות לנפוש פעם אחת בחייה בעיירת קייט, כשאר אנשים מכובדים.


האינטריגות, התככים, הרכילות... אנחנו לא יוצאות כל כך טוב (צילום: יחצ)


הן הגיעו למארינבאד כדי לנוח, לנפוש מעט, וגם להשוויץ בהון החדש או כדי למצוא חתן עשיר לרווקה המתבגרת שבבית. אולם בין שכשוך רגליים במרחצאות לארוחות בריאות כמיטב האופנה החדשה, ולמרות פערי המעמדות הבלתי ראויים ביניהן, הן מוצאות זו בזו כר עשיר לשיחות רכילות- מהבית וגם חדשה, ממרינבאד. הנימוסים האירופאיים הבלתי מתפשרים יחד עם הנטיה הנשית הרכלנית גורמות לחשיפת סודות שלא ממש היו אמורים להתגלות, ומובילים לקומדיית טעויות משעשעת עד מאוד. בשקט בשקט, ציפור לא תדע... והופס, אי אפשר להסתיר עוד כלום.

מעבר להיתקלות הנעימה בפיסת היסטוריה לא ממש מוכרת, יש בהצגה משהו מרענן מאוד: מארג היחסים בין הדמויות, המושפע מהמעמדות החברתיים הבולטים באירופה של אז, הדיבור המשופע בגינונים שהצליחו להפתיע אותי ולשעשע בפני עצמם (הידעתם שלפני מאה שנה- דרך הנימוס היתה לדבר בגוף שלישי אל בן שיחך, וגם על עצמך? נסו את זה בבית, קשה להגמל), התלבושות היפות (יש לי חולשה לימים בהם ניתן היה ללבוש שמלות תחרה מנופחות ולהחשב אופנתית), ההומור הקליל והעוקצנות- השאירו אותי עם טעם של עוד.

ההשראה לסיפור שאובה מחיי קייט מאת שלום עליכם, המוזיקה מקורית ומצויינת, הבימה מינימליסטית אולם מעבירה במדוייק את התחושה והמקום, המשחק טוב (אני עדיין מחפשת מי שיאמר לי אם הן באמת פולניות מלידה...)- בהחלט הצגה מומלצת. ייתכן, עם זאת, שגברים יהנו ממנה קצת פחות, עקב האופי הנשי המובהק של ההצגה (האינטריגות, התככים, הרכילות... אנחנו לא יוצאות כל כך טוב מההצגה הזאת).

אציין לטובת הגברים שבינינו- את ההצגה מעלות שלוש נשים, ולא כולה כשרה למהדרין מבחינת צניעות, עם זאת- ניתן להזמין את ההצגה ולהבהיר שמדובר בקהל דתי, וההצגה תותאם לצופים.

ההצגה הקרובה תתקיים ביום ה, ח באייר, 22 לאפריל בשעה 20:30, בתיאטרון תמונע, ברח שונצינו 8 בתל אביב. להזמנת כרטיסים ניתן להתקשר לטלפון 03-5611211.


במאי: אורי אגוז, שחקנים: סווטה פאלק, הילה פרידמן, בטי קושצי