על חבל דק - היינות המומלצים לחג

המתח בין יין טוב ליין יקר או פלצני לא נופל מהמתח בפרק הסיום של הסידרה החביבה עליכם. מבקר היין שלנו טעם עבורכם כמה יינות וחזר עם המלצות לשולחן החג

חדשות כיפה ראובן כהן, כיפה 10/04/14 13:37 י בניסן התשעד

על חבל דק - היינות המומלצים לחג

גן סאקר בירושלים הוא המקום המושלם לבילוי בשבת אחר הצהריים. השבוע - הצטרפתי לכמה חברים לטיול בגן והבנתי שמדובר בלא פחות ממרכז פעילות שוקק חיים. בין כרי הדשא התקיימה אליפות הקריקט של העובדים הזרים בכל רחבי הארץ, לצידם של חבורות אקרובטים חובבים שהתאמנו על פעלולים שונים, ובין לבין שלל פיקניקים על מחצלות ומנגלים בוערים עם ריחות מטריפים. בין כולם הבריקו חבורת הולכי Slacklining. למי שלא מכיר את הספורט, מדובר בהליכה על חבל המתוח בגובה נמוך יחסית מהקרקע בין שני עצים, אומנות של ממש הדורשת איזון, דיוק וסבלנות.

אישית, אני לא מבין את הניסיון ללכת על חבל ומה זה נותן בחיים, אך אם בכל זאת יבקשו ממני להיכנס לראשם של ההולכים הייתי אומר שמדובר בעיקר בעניין מנטאלי, ברצון גדול יותר למציאת איזון במציאות מאשר ההליכה עצמה. במציאות כמו שלנו, ובפרט בירושלים המלאה ניגודים וקצוות שונים, מתבקש שספורט כזה ייהפך לפופולארי, סוג של תרפיה למוכנים להתמודד ולגור בעיר הקודש.

גם פסח מעורר תחושות דומות של ניסיון לאיחוד קצוות, בעיקר סביב הפער בין דקדוקי המצוות הקפדניים לבין הרצון להגדיר את החג כסמל לחירות. מלאכה מורכבת המולידה גוונים רבים של דתיים שונים, ותפיסות שונות ומשונות. כך גם בעולם היין- הדרך העוברת בין דיוק בפרטים במהלך הפקת היין ויצירת מוצר שיתקבל בקלות בשוק, לבין הרצון להפוך את הדבר ליצירה חופשית המבטאת את שאיפות היינן דורשת הליכה על חבל דק. לעתים, פאר היצירה של היינן הוא מוצר שאף אחד לא מוכן להכניס לפה או לשלם עליו את המחיר המבוקש וכך הופכת יצירה למוצר מת, ופעמים שצריכים להבין שלא הכל כסף וכדאי להכניס קצת נשמה בבקבוקים היוצאים מהיקב.

לכבוד החג, בחרתי עבורכם חמש יינות שונים של יקבים מוערכים, הנעים על החבל בין יצירה מפוארת לבין מוצר שיתקבל בקלות בשוק. יקבי רמת הגולן, יקב דלתון, אור הגנוז ויקב רות. הרשימה מומלצת לבחירה גם כ-4 כוסות. קצת גיוון, מה יכול להיות רע?

השלישיה הפותחת (צילום: יחצ, אייל קרן, יגאל עמר)

אלגנט 2010, יקב רות- בלנד המורכב מענבי קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. היין עשיר, בעל גוף מלא ומאוזן, מתובל ובעל טאנינים בשלים המקיפים את החיך, חמיצות מאוזנת, ניחוחות פרי בשל ושופע, טעמי שזיף, פירות אדומים משולבים באלגנטיות בשוקולד ואגוזים. היין בעל סיומת ארוכה ומאוזנת, ילווה היטב מנות בעלות טעמים עזים, תבשילי בשר כבש או בקר ומנות גריל. להגיש עם המנה הראשונה בליל הסדר.

רוזה 2013, יקב דלתון- בלנד של שיראז, קברנה סוביניון וברברה, גווני וורוד בהיר, ניחוח אשכולית אדומה ותותי גינה. טעמי רעננות, מעט מושך את החיך ומעיד על אופי היין. הייתי מוזג לי כוס צוננת ממנו בצהרי החג כשיושבים בגינה.

גמלא השמורה רוזה 2013, יקב רמת הגולן - בלנד של ענבי סירה עם נגיעת ויוניה. יין בעל גוונים עמוקים מהמקובל ביינות רוזה, וכמו כל יין של רמת הגולן- מדויק ומלא אופי. בשומת של תותים, פטל וסיידר תפוחים מקדמת את האף והחיך. יין מעולה לפתיחת ארוחה דשנה, אולי עם הדגים בארוחת הצהריים בחג?! נראה לי שכן.

לסיום מוצלח (צילום: יחצ, אייל קרן)

כרם מרום, חלקת שמאי, קברנה סוביניון 2011 , יקב אור הגנוז- מורכב מ-100% קברנה סובניון. ליין צבע אדום-בורדו עוצמתי, ארומה של פירות שחורים בשלים מאוד ומצומקים, דובדבן, אוכמניות, שזיף, פטל, על רקע של סימני יישון ארוך [שנה וחצי] בחביות עץ אלון משובחות, טעמו מרוכז, שמנוני, מורכב, עם סיומת חלקה, ארוכה ומרשימה. יין איכותי ורך זה הינו מתאים לליווי מאכלים משובחים. זה היין למנה העיקרית בליל החג- לא לוותר. מחיר מומלץ 100 ₪ .

רות דזרט 2013- יין קינוח קליל המופק מ-100% קברנה סובניון, בעל גוון בהיר מאוד בשל תהליך של השריה עם הזגים לתקופה קצרה ולאחריה התססה של התירוש ללא הזגים. תהליך ההתססה נעשה בטמפ' מאוד נמוכה ומאט את התהליך. לאחר זמן היין מחוזק ע"י סוכר ענבים המגביר את אחוז האלכוהול ביין [17%] ומעניק לו את המתיקות. יין בגווני רוזה, טעמי דבש ופסיפלורה. יין קינוח קלאסי להגשה כשהוא צונן מאוד [10 מעלות], קינוח קלאסי לחג האביב. 75 ש"ח לצרכן [ביקב], גודל הבקבוק 500 מ"ל.